În
judeţul Suceava,
Aproape
75.000 de paşapoarte electronice, în mai bine
de 5 ani
În judeţul Suceava, de la introducerea sistemului
de emitere a noilor tipuri de paşapoarte, pe 23 septembrie 2009, prin
intermediul ghişeelor serviciului specializat s-au primit şi soluţionat 74.687
de cereri pentru paşapoarte electronice şi 74.803 de cereri pentru paşapoarte
temporare, informează Instituţia Prefectului, cu prilejul Zilei paşaportului. În
aceeaşi perioadă, s-au verificat şi aprobat 20.320 de cereri de eliberare a
paşapoartelor simple electronice depuse la misiunile diplomatice ale României
din străinătate. Conform Regulamentului nr. 2252/2004 al Consiliului Europei,
România, ca stat membru al Uniunii Europene, a început să emită paşapoarte
electronice de pe 31 decembrie 2008. Pe de altă parte, din luna februarie 2010
se pot depune documente, respectiv obţine paşapoarte simple
electronice/temporare şi la misiunile diplomatice ale României în străinătate. Valabilitatea
paşaportului electronic este de 5 ani, iar pentru minorii cu vârsta sub 12 ani,
documentul în cauză este valabil 3 ani. Termenul de eliberare este de 14 zile
calendaristice, taxa fiind 292 lei, pentru paşapoartele cu valabilitate 5 ani,
de 266 lei, pentru cele cu valabilitate 3 ani. Persoanele care trebuie să
călătorească urgent în străinătate pot depune concomitent sau separat cerere
pentru eliberarea unui paşaport simplu temporar. Valabilitatea acestui document
este de 12 luni, termenul de eliberare fiind între 2 ore şi 3 zile lucrătoare,
taxele însumând 222 lei. „Începând cu 1 ianuarie 2007, de când cartea de
identitate valabilă poate constitui document de călătorie în statele membre ale
Uniunii Europene, cetăţenii români au câştigat o mai mare libertate de
circulaţie”, se arată în comunicatul Prefecturii. Astăzi, 19 martie, împlinesc 103 ani de când prin Înaltul Decret Regal nr. 1758/19.03.1912 a
fost promulgată Legea asupra paşapoartelor, prima lege modernă în domeniu. Astfel,
în 2006, ministrul Administraţiei şi Internelor a aprobat ca data de 19
martie să fie declarată Ziua Paşaportului Românesc. Exercitarea dreptului la „liberă circulaţie” se face prin
legitimarea la trecerea frontierelor cu documente care certifică identitatea,
cetăţenia şi calitatea posesorului lor. Prin
Decretul-Lege nr. 10/1990 s-au liberalizat călătoriile cetăţenilor români în
străinătate şi s-au desfiinţat vizele. În vederea alinierii la practica
europeană în materie, a fost adoptată Legea nr. 248/2005 privind regimul
liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate. Astfel, acestora le-a
fost garantat dreptul de a călători în străinătate, de a emigra şi de a reveni
oricând în ţară. În conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 83/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
serviciilor publice comunitare pentru eliberarea şi evidenţa paşapoartelor
simple, începând cu 1 ianuarie 2005, la nivel naţional, activitatea de
paşapoarte a trecut în subordinea instituţiei prefectului.