Disfuncţionalităţi majore
constate de Camera de Conturi în judeţul Suceava
·
În urma controalelor desfăşurate în 2014, au fost
depistate abateri privind gestionarea resurselor publice, nevirarea la buget a
obligaţiilor fiscale, precum şi reflectarea nereală a patrimoniului public, în
situaţiile financiare.
În urma acţiunilor de audit financiar efectuate la ordonatorii
principali de credite ai bugetelor locale, în 2014 Camera de Conturi a aplicat
19 sancţiuni contravenţionale, valoarea acestora fiind de 28.500 de lei. Astfel, 11 amenzi au fost date pentru încălcarea
Legii nr. 273/2007 privind finanţele publice locale, respectiv a prevederilor referitoare
la destinaţia precisă şi limitată a cheltuielilor bugetare, cât şi la
efectuarea acestora în lipsa aprobării de rigoare. Celelalte 8 sancţiuni contravenţionale
s-au aplicat pentru nerespectarea normelor legale privind elaborarea şi
fundamentarea proiectului de buget propriu, urmărirea modului de realizare a
veniturilor, de angajare a lichidare şi ordonanţare a cheltuielilor. Conform
Raportului privind finanţele publice, în urma controalelor desfăşurate în 2014,
Camera de Conturi Suceava a constatat mai multe abateri de la reglementările
legale, acestea având ca efect producerea de prejudiciu în gestionarea
resurselor publice; nevirarea la buget în totalitate şi la termenele legale a
obligaţiilor fiscale, precum şi în ceea ce priveşte reflectarea nereală a
patrimoniului public în situaţiile financiare. Remarcat a fost faptul că
abaterile de la legalitate şi regularitate privind realizarea veniturilor
bugetelor locale şi utilizarea resurselor bugetare se întâlnesc, cu
preponderenţă, la ordonatorii principali de credite. „Neregulile şi
abaterile constatate, urmare a verificărilor efectuate, pun în evidenţă faptul
că există disfuncţionalităţi majore în organizarea şi exercitarea controlului
şi auditului intern la nivelul entităţilor verificate, cât şi că, în
majoritatea cazurilor, acestea nu funcţionează la un nivel care să asigure
gestionarea în condiţii de legalitate, regularitate şi eficienţă a fondurilor
patrimoniului public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale”, relevă
Raportul privind finanţele publice al Camerei de Conturi Suceava. Totodată,
printre altele, la majoritatea unităţilor administrativ-teritoriale cadrul
organizatoric este adecvat desfăşurării activităţii de previzionare şi
realizare a veniturilor bugetare şi de planificare a cheltuielilor în raport cu
veniturile estimate, iar, pe de altă parte, pentru activitatea de executarea silită şi de
control fiscal nu au fost organizate structuri adecvate, aspect care a avut o
influenţă negativă asupra stingerii creanţelor fiscale. Nu în cele din urmă,
fundamentarea veniturilor şi cheltuielilor bugetare nu s-a realizat în
conformitate cu prevederile legale, existând situaţii de supradimesionare a veniturilor
bugetare, dar şi cazuri în care nu au fost planificate toate cheltuielile aferente
creditelor contractate sau nu s-au avut
în vedere plăţile restante, inclusiv arieratele.