26 ianuarie 2009




Blocaj financiar în construcţii
· Mulţi constructori, cu lucrări publice recepţionate de peste jumătate de an, nu şi-au încasat banii nici la această dată
·
Aceştia sunt disperaţi, fiind nevoiţi să disponibilizeze jumătate din personal
Patronatul Întreprinderilor Mici şi Mijlocii Suceava deplânge situaţia grea în care constructorii din judeţ au ajuns. Preşedintele Federaţiei Patronatelor IMM, Liliana Agheorghicesei, declară că disponibilizările în domeniu au drept cauză diminuarea activităţii în sezonul rece, dar şi faptul că mulţi constructori, cu lucrări publice recepţionate de peste jumătate de an, nu şi-au încasat banii nici la această dată. „Pentru colegii noştri din construcţii, aceasta înseamnă blocaj financiar. Vreau să spun că aceştia sunt disperaţi şi sunt nevoiţi să disponibilizeze, astfel încât costurile să nu crească”, relevă dna Agheorhicesei, adăugând că multe firme din construcţii au lucrări efectuate cu credite bancare mari iar pe motiv de penurie financiară respectivele obiective nu pot fi recepţionate. Şeful Asociaţiei IMM Suceava, Mihai Deliu, dă ca exemplu, în acest sens, Consiliul Judeţean şi primăriile, care au demarat lucrări cu valori mari la infrastructură. Printre firmele afectate se numără Soconi, General Construct, Cominco şi Muha, care, de altfel, au şi renunţat la cei mai mulţi salariaţi. Mihai Deliu spune că, până la finele anului trecut, sectorul sucevean al construcţiilor a concediat câteva mii de muncitori, reducerea fiind de circa 50% din total. Domnia sa arată că de suferit au avut şi alţi operatori economici, din peisajul financiar sucevean, dispărând 700-800 de firme, iar alte câteva zeci, sau chiar sute, ar putea da faliment în perioada ce vine.
· Legislaţia actuală este complicată, confuză, contradictorie, discriminatorie şi nearmonizată cu prevederile europene, susţin patronatele din construcţii
IMM sucevene din construcţii consideră că una dintre soluţiile sigure de redresare economică o reprezintă susţinerea şi dezvoltarea procesului investiţional în domeniu. Acestea cer simplificarea documentaţiei tehnico-economice şi de urbanism pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii şi de finanţare a acestora. „Durează cel puţin 6-7 luni obţinerea tuturor actelor necesare, pe când, uneori, lucrarea efectivă este făcută în 3-4 luni”, a precizat Liliana Agheorghicesei, exemplificând cu un simplu certificat energetic, care a fost eliberat după 4 luni de la înaintarea solicitării. Un alt punct nevralgic îl reprezintă Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, de concesiune sau de servicii. Patronatele consideră că legislaţia actuală este complicată, confuză, contradictorie, discriminatorie, nearmonizată cu prevederile europene, aceasta permiţând posibilitatea accederii la lucrări a unor societăţi care nu-şi pot dovedi capacitatea tehnică de execuţie. Printre doleanţele constructorilor sunt de enumerat cele care vizează adoptarea de programe sectoriale şi regionale de investiţii publice; valorificarea resurselor minerale utile dezvoltării industriei materialelor de construcţii; eliminarea impozitului pe profitul re-investit; achitarea cotei de TVA la încasarea veniturilor aferente lucrărilor de construcţii şi nu la facturarea acestora; aplicarea de cote reduse de TVA pentru locuinţele sociale, reabilitarea termică a clădirilor şi instalaţiile de producerea a energiilor alternative; reorganizarea sistemului de învăţământ profesional etc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu