05 septembrie 2022


Auditorii publici externi au descoperit

Încărcare nejustificată, cu 272 de tone de mixtură, la asfaltarea drumului judeţean Panaci-Glodu

> Camera de Conturi a constatat că, astfel, bugetul Consiliului Judeţean a fost prejudiciat cu peste 72.000 de lei, reprezentând plăţi fără bază legală

> Cauza constă în „acceptarea la plată a situaţiilor de lucrări întocmite eronat, ca urmare a neverificării de către persoanele din cadrul entităţii (...)”

Abateri de la legalitate şi regularitate au depistat auditorii publici externi la Consiliul Judeţean Suceava, cu prilejul controlul modului de utilizare a fondurilor alocate unităţilor administrativ-teritoriale, de la bugetul de stat, prin intermediul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice pentru modernizarea drumurilor de interes local. Între acestea evidenţiate sunt cele privind cheltuieli majorate nejustificat la „Modernizarea DJ 174 Panaci-Glodu” pe o lungime de 8 km, obiectiv de investiţii finalizat şi recepţionat. Acestea conform Deciziei nr. 20 din 16 august a Camerei de Conturi, luată ca urmare a deficienţelor consemnate în Raportul de audit financiar nr. 19611 din 22 iulie 2022, încheiat după auditul financiar asupra conturilor anuale de execuţie bugetară ale unităţii administrativ-teritoriale a judeţului Suceava. Pentru executarea lucrărilor la porţiunea de drum judeţean amintită, între Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri şi asocierea dintre firmele Autotehnorom, Calcarul şi Test Prima a fost încheiat contractul de execuţie nr. 5113 din 6 septembrie 2019. Potrivit sursei citate, prin procesul verbal de recepţionare nr. 21201 ,încheiat pe 12 august 2021 prin DJDP, unitate subordonată  Consiliul Judeţean, s-a plătit o sumă de 12,48 de milioane de lei. De cealaltă parte, din verificarea documentelor justificative aferente plăţilor făcute, corelată cu datele din proiectul tehnic, dispoziţiile de şantier, notele de enunţare, notele de comandă suplimentară, devizele de ofertă şi procesul verbal de recepţie  s-a constatat majorarea nejustificată cu o cantitate de 272,86 de tone de mixtură asfaltică, raportată la o suprafaţă de 42.177 de metri pătraţi. Potrivit auditorilor, valoarea abaterii este de 74,127,26 de lei, cauzele şi împrejurările care au condus la apariţia acesteia constând în  „acceptarea la plată a situaţiilor de lucrări întocmite eronat, ca urmare a neverificării,  de către persoanele din cadrul entităţii, precum şi nerespectarea prevederilor legale privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor cu bunuri şi servicii”. Conform Camerei de Conturi, consecinţele economico-financiare ale abaterilor de la legalitate şi regularitate s-au concretizat în prejudicierea bugetului Consiliului Judeţean cu 72.127,96 de lei, reprezentând plăţi efectuate fără bază egală, cât şi raportarea unor date eronate în situaţiile economico-financiare, la data de 31 decembrie 2021. În ceea ce priveşte Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri, auditorii publici externi au dispus valorificarea în totalitate a operaţiunilor economico-financiare privind cheltuielile de capital acceptate la plată, plătite efectiv sau nu, stabilirea întinderii prejudiciului, dar şi recuperarea acestuia şi a foloaselor nerealizate, inclusiv a celor constatate  pe durata fectuării acţiunii de audit financiar.