07 februarie 2012

În 2011, 61 de suceveni au divorţat la primărie 
·        Ofiţerul de stare civilă care înregistrează cererea soţilor le acordă mai întâi acestora un termen de împăcare de 30 de zile
Anul trecut, compartimentul specializat al Consiliului Judeţean a întocmit 16.774 de acte de stare civilă, dintre care 7.284 de acte de naştere, 20 referindu-se la adopţii, ca urmare a punerii în aplicare a unor hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, 3.997 fiind acte de căsătorie, iar 5.463-acte de deces. Potrivit unei informări a executivului judeţean, în 2011 s-au eliberat 30.520 de certificate de  stare civilă, respectiv 13.816 de certificate de naştere, 6.577 de certificate de căsătorie şi 10.127 de certificate de deces.  Aceeaşi informare relevă că, în perioada la care facem referire, au fost întocmite şi eliberate 61 de certificate de divorţ pe cale administrativă, procedură desfăşurată  de ofiţerii de stare civilă.  Potrivit reglementărilor legale în vigoare, începând cu 27 decembrie 2010, căsătoria se poate desface prin acordul soţilor – dacă aceştia nu au copii minori sau adoptaţi, şi la „Starea civilă” din localitatea în care a fost oficiată ceremonia. Conform legii, ofiţerul de stare civilă care înregistrează cererea soţilor le va acorda acestora un termen de 30 de zile pentru împăcare. La expirarea acestui termen, dacă decizia soţilor rămâne neschimbată, ofiţerul de stare civilă constată desfacerea căsătoriei şi eliberează fiecăruia dintre foştii soţi, în termen de 15 zile, câte un exemplar original al certificatului de divorţ, fără a se face vreo menţiune despre culpa soţilor. Consiliul Local Suceava a introdus, în acest sens, o taxă de 500 de lei, aceasta fiind motivată de cheltuielile suplimentare cu resursele umane şi materiale implicate, importanţa socială a serviciului prestat şi consecinţele juridice ale actelor întocmite.  Pe de altă parte, Serviciul de stare civilă al Consiliului Judeţean a transmis comunicări de menţiuni la actul I al actelor de căsătorie, ca urmare a primirii a 83 de certificate de divorţ transmise de notarii publici. În cursul anului 2011 au fost înaintate, în vederea analizării şi avizării, 1.803 de dosare de transcriere a actelor de stare civilă ale cetăţenilor români, care au fost încheiate în străinătate, dintre ele 1.753 primind aviz favorabil pentru întocmirea a 1.470 de certificate de naştere, 208 de acte de căsătorie şi 75 de acte de deces. În acelaşi context, 50 de dosare au fost restituite întrucât nu îndeplineau condiţiile prevăzute de lege pentru avizarea transcrierii. În cadrul aceluiaşi Serviciu, s-au verificat 75 de documentaţii pentru schimbarea numelui pe cale administrativă, acestea fiind înaintate preşedintelui Consiliului Judeţean, în vederea emiterii dispoziţiilor de aprobare.