> Termenul de 1 octombrie
pentru operaţionalizare acestuia nu a putut fi respectat, unele dintre
localităţi neîndeplinind toate formalităţile
Inaugurarea
transportului electric de călători în Zona Urbană Funcţională (ZUF) Suceava se
va face la o dată ulterioară celei
avansate iniţial. Ion Lungu, primarul municipiului Suceava, spune că
necesare sunt numeroase demersuri, iar în unele dintre unităţile
administrativ-teritoriale componente acestea s-au derulat anevoios. „Nu o să
fie data de 1 octombrie, o să fie 15 octombrie, dar fac tot posibilul să pornim
la drum. Însă pentru aceasta trebuie să fiu şi ajutat, fiind necesară aprobarea
unor hotărâri de consiliu local, iar primarii să fie împuterniciţi pentru
delegarea transportului către TPL. La fel, prin hotărâri de consilii locale trebuie
să fie stabilite şi facilităţile pentru diverse categorii de persoane. Sper ca
şi primarii din Zona Metropolitană să percuteze, deoarece, dacă unul nu aduce o
hotărâre, proiectul se blochează” a spus şeful executivului sucevean. Între
timp, la Guvern a fost depus memorandumul pentru angajarea a 56 persoane din 75
de posturi blocate ale societăţii comerciale Transport Public Local (TPL), la
care să se adauge încă noi 39 de posturi. De asemenea, definitivate au fost traseele pe care vor circula
autobuzele electrice, se lucrează la platforma pentru parcarea acestora sediul
TPL, declanşată fiind şi procedura de licitaţie în vederea construirii
autobazei de pe strada „Traian Vuia”. În ceea
ce priveşte tarifele, pentru inelul nr.1, incluzând localităţile apropiate
municipiului Suceava, respectiv Ipoteşti, Tişăuţi, Şcheia şi Sfântu Ilie o
călătorie va fi taxată cu 3 lei, abonamentul lunar costând 75 de lei pe
lună. În localităţile mai îndepărtate,
respectiv cele din inelul nr. 2, pentru un bilet de călătorie se va plăti 5
lei, un abonament putând fi procurat contra a 150 de lei pe lună. Costul mediu real al unei călătorii a fost
stabilit la 10,25 de lei/km în cazul autobuzelor electrice mari, respectiv la
5,63 de lei/km în cel al autobuzelor mici, diferenţele urmând a fi acoperite
prin subvenţii din bugetele locale. Din
Zona Urbană Funcţională (ZUF) - unică de acest tip din ţară - pe lângă
municipiul Suceava fac parte oraşul Salcea şi comunele Adâncata, Moara,
Pătrăuţi, Şcheia, Ipoteşti, Bosanci şi Mitocu Dragomirnei. Pentru transportul
metropolitan de călători au fost achiziţionate au fost 50 de autobuze electrice,
valoarea totală a contractului de aproximativ 20,70 de milioane de euro, acesta
fiind „unul dintre cele mai mari semnate la Primăria municipiului Suceava”. Este
vorba 18 autobuze electrice mari şi 32 de autobuze electrice mici, acestea
urmând a fi parcate la noua autobază de pe strada „Traina Vuia”, la fostul
sediul al TPL.