Datornicii din municipiul Suceava vor fi „iertaţi” de majorările pentru plata cu întârziere a dărilor către bugetul local
> Condiţia determinantă a
„amnistierii” fiscale este aceea a achitării în integralitate, până la data
depunerii cererii, dar nu mai târziu 25 noiembrie 2024, a obligaţiilor
principale
> Primarul Ion Lungu crede că prin luarea
„de pe umerii” contribuabililor a „poverii” majorărilor de întârziere „încasările
la bugetul local vor înregistra o creştere”
> În urmă cu 5 ani, printr-o procedură similară
anulate au fost majorări în valoare de 1,16 de milioane de lei, la buget încasându-se
mai mult decât dublul sumei „scutite”
Un
proiect de anulare a majorărilor de întârziere datorate ca urmare a neachitării
la termen a obligaţiilor de plată de către toate categoriile de debitori este supus
aprobării Consiliului Local al municipiului Suceava în şedinţa ordinară din
această săptămână. Iniţiatorul propunerii legislative este primarul Ion Lungu, demersul
având în vedere „toate categoriile beneficiari cum ar fi persoane fizice şi
persoane juridic care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau
care exercită profesii liberale”. Vizate sunt restanţele cumulate până pe 31
august 2024 şi reprezentând creanţele bugetare reglementate prin Legea nr. 227
din 2015 privind Codul fiscal, dar şi alte creanţe nefiscale datorate bugetului
local. Proiectul iniţiat de şeful executivului local sucevean are ca fundament
prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 107 din 4 septembrie 2024
privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării
creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar consolidat al Românei în anul
2024. Scopul proiectului de hotărâre de Consiliul Local îl constituie
sprijinirea contribuabililor persoane
fizice şi persoane juridice, în vederea achitării obligaţiilor de plată
restante, „luând de pe umerii acestora povara majorărilor de întârziere”.
„Consider că prin acordarea acestor fiscale încasările la bugetul local vor
înregistra o creştere care să permită finalizarea unor obiective de investiţii
aflate în derulare” se subliniază în referatul de aprobare a propunerii
legislative de pe ordinea de zi a şedinţei deliberativului municipal. Membrii legislativului sucevean vor delibera şi
asupra procedurii de anulare a majorărilor de întârziere, în acest sens
contribuabilii interesaţi să profite de facilitatea fiscală de excepţie
trebuind să îndeplinească mai multe condiţii. Pentru început, contribuabilii
vor trebui să notifice Primăria că intenţionează să beneficieze de anularea
majorărilor de întârziere datorate bugetului local, cele aferente obligaţiilor
de plată neachitate în termen şi restante pe data de 31 august 2024.
Notificarea va fi urmată de cererea de anulare a majorărilor de întârziere,
facilitate fiscală prevăzută la art. X din OUG nr.107 din 4 septembrie 2024. O
primă şi cea mai importantă condiţie este, evident, cea referitoare la achitarea
obligaţiilor de plată principale. În cauză sunt chiar şi chiriile, redevenţele
şi amenzile restante la 31 august 2024, inclusiv, „stingerea” obligaţiilor
făcându-se prin „orice modalitate prevăzută de lege, până la data depunerii
cererii, dar nu mai târziu 25 noiembrie 2024”.
De precizat este faptul că, în conformitate cu o hotărâre a Consiliului Local Suceava, anularea accesoriilor datorate ca urmare a neachitării la termen a obligațiilor de plată principale restante a fost aplicată şi în urmă cu 5 ani. La acel moment, actul normativ viza 4.618 de roluri ale persoanelor juridice și 29.735 de roluri ale persoanelor fizice, iar Primăria Suceava ar fi putut încasa un total de până la 9,5 milioane de euro. Însă, în vederea accesării facilităţii fiscale, până pe 15 decembrie 2019 şi-au achitat obligaţiile principale restante numai 764 de contribuabili, dintre care 616 de persoane fizice şi 148 de persoane juridice. Suma încasată a fost de 2,45 de milioane de lei, din care 1,74 de milioane de lei de la persoane fizice şi la 703.902 de lei de la persoane juridice. Prin aplicarea prevederilor legale, anulate au fost majorări în valoare de 1,16 de milioane de lei, din care 804.402 de lei persoanelor fizice, iar 312.020 de lei persoanelor juridice. „Deci, practic, am încasat mai mult decât dublu decât am scutit. Păcat de cei care nu au venit să solicite aceste anulări, pentru că aveau o ocazie unică să mai reducă din datoriile către Primărie” declara, la acea dată, Ion Lungu primarul Sucevei.