03 octombrie 2023


 Curtea de Conturi a putea controla cum au fost cheltuiţi banii alocaţi primăriilor aflate în extremă dificultate   

> „Plecăm de la prezumţia de bună credinţă”, însă „nu una trebuie să se declare în cerere, că nu sunt bani de funcţionare, iar alta să se întâmple” subliniază Gheorghe Flutur, preşedintele Consiliului Judeţean

În cazul în care vor exista suspiciuni, Consiliul Judeţean Suceava ar putea cere Curţii de Conturi să verifice corectitudinea modului de cheltuire a sumelor alocate din Fondul rezervă bugetară la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice judeţene. Aceasta în condiţiile în care aparatul propriu al  executivului judeţean, în calitatea sa de ordonator principal de credite, nu are competenţe de control la primării şi nu se poate substitui organismelor şi instituţiilor abilitate în acest sens.  „Prima şi prima dată plecăm de la prezumţia de bună credinţă, că primăriile vor să se dezvolte, să deblocheze proiecte, să poată funcţiona şcolile, dispensarele în localităţile lor. (...) Toate chestiunile acestea Curtea de Conturi le verifică, şi o să le cerem încă o dată, apăsat, să le verifice, pentru că este organismul care face aşa ceva. Un primar, un consiliu local, trebuie să meargă până la capăt cu responsabilitatea. Însă, nu una trebuie să se declare în cerere, că nu sunt bani de funcţionare, iar alta să se întâmple” a arătat şeful executivului judeţean. Flutur a precizat că sumele cerute de primăriile din judeţ sunt de „10-15 ori mai mari decât posibilităţile de repartizare ale Consiliului Judeţean, care alocă „ceva infim, dar şi acest infim trebuie cheltuit corespunzător”. Poziţia fost luată în şedinţa deliberativului judeţean, după ce consilierul judeţean social democrat Gheorghe Iacob a arătat că există numeroase semne de întrebare asupra alocării cu respectarea legii a sumelor în cauză, semnale de acest fel fiind lansate inclusiv prin presă. „Este dreptul nostru să verificăm în ce măsură unităţile teritorial-administrative folosesc aceşti bani. Nu se poate să nu ne dăm seama că o unitate administrativ-teritorial organizează o activitate care poate să mai aştepte şi un an-doi, pentru ca în două-trei luni să spună, iarăşi, că nu mai au bani pentru şcoli, pentru lemne de foc sau pentru altele” a punctat Gheorghe Iacob. În cea mai recentă şedinţă a deliberativului judeţean, suma de 5,3 de milioane de lei a fost repartizată către 3 primării din municipii, două primării de oraşe şi 22 de primării de comune. În actuala legislatură, reclamând importante probleme financiare, unele unităţi administrativ-teritoriale sucevene au apelat în mod repetat la sprijinul financiar al executivului judeţean. De precizat este că, în baza principiului solidarităţii, prevăzut de Legea nr. 273 din 2006 a finanţelor publice locale, sume din Fondul de rezervă la dispoziţia Consiliului Judeţean pot fi alocate „unor persoane şi unităţi administrativ-teritoriale aflate în situaţii de extremă dificultate”.