Curtea de Conturi a putea controla cum au fost cheltuiţi
banii alocaţi primăriilor aflate în extremă dificultate
> „Plecăm de la prezumţia de bună credinţă”, însă „nu
una trebuie să se declare în cerere, că nu sunt bani de funcţionare, iar alta
să se întâmple” subliniază Gheorghe Flutur, preşedintele Consiliului Judeţean
În cazul în care vor exista suspiciuni, Consiliul Judeţean Suceava ar
putea cere Curţii de Conturi să verifice corectitudinea modului de cheltuire a
sumelor alocate din Fondul rezervă bugetară la dispoziţia autorităţilor
administraţiei publice judeţene. Aceasta în condiţiile în care aparatul propriu
al executivului judeţean, în calitatea
sa de ordonator principal de credite, nu are competenţe de control la primării
şi nu se poate substitui organismelor şi instituţiilor abilitate în acest
sens. „Prima şi prima dată plecăm de la
prezumţia de bună credinţă, că primăriile vor să se dezvolte, să deblocheze
proiecte, să poată funcţiona şcolile, dispensarele în localităţile lor. (...)
Toate chestiunile acestea Curtea de Conturi le verifică, şi o să le cerem încă
o dată, apăsat, să le verifice, pentru că este organismul care face aşa ceva. Un
primar, un consiliu local, trebuie să meargă până la capăt cu responsabilitatea.
Însă, nu una trebuie să se declare în cerere, că nu sunt bani de funcţionare,
iar alta să se întâmple” a arătat şeful executivului judeţean. Flutur a
precizat că sumele cerute de primăriile din judeţ sunt de „10-15 ori mai mari
decât posibilităţile de repartizare ale Consiliului Judeţean, care alocă „ceva
infim, dar şi acest infim trebuie cheltuit corespunzător”. Poziţia fost luată
în şedinţa deliberativului judeţean, după ce consilierul judeţean social
democrat Gheorghe Iacob a arătat că există numeroase semne de întrebare asupra
alocării cu respectarea legii a sumelor în cauză, semnale de acest fel fiind
lansate inclusiv prin presă. „Este dreptul nostru să verificăm în ce măsură unităţile
teritorial-administrative folosesc aceşti bani. Nu se poate să nu ne dăm seama
că o unitate administrativ-teritorial organizează o activitate care poate să mai
aştepte şi un an-doi, pentru ca în două-trei luni să spună, iarăşi, că nu mai au
bani pentru şcoli, pentru lemne de foc sau pentru altele” a punctat Gheorghe Iacob.
În cea mai recentă şedinţă a deliberativului judeţean, suma de 5,3 de milioane
de lei a fost repartizată către 3 primării din municipii, două primării de
oraşe şi 22 de primării de comune. În actuala legislatură, reclamând importante
probleme financiare, unele unităţi administrativ-teritoriale sucevene au apelat
în mod repetat la sprijinul financiar al executivului judeţean. De precizat
este că, în baza principiului solidarităţii, prevăzut de Legea nr. 273 din 2006
a finanţelor publice locale, sume din Fondul de rezervă la dispoziţia
Consiliului Judeţean pot fi alocate „unor persoane şi unităţi
administrativ-teritoriale aflate în situaţii de extremă dificultate”.