19 iunie 2022

 Centură de ocolire a Sucevei prin POR 2021-2027, variantă de rezervă în cazul excluderii acesteia din proiectul Autostrăzii A7 a Moldovei

> „S-a concluzionat că traseul acesteia se suprapune cu ruta ocolitoare nr. 2, (...) însă trebuie să vedem dacă rămâne aşa, până se termină proiectarea” declară primarul Ion Lungu

> Din cauză că a doua rută de ocolire nu era prinsă în master plan, Suceava a ratat finanţarea POR 2014-2020, investiţia fiind aproximată la 38 de milioane de euro

Primăria municipiului Suceava a prins realizarea Centurii ocolitoare nr. 2 în portofoliul de proiecte care va fi depus la Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Est pentru a se obţine finanţare nerambursabilă prin Programul Operaţional Regional 2021-2007. Din totalul celor 99,3 de milioane de euro pe care reşedinţa de judeţ le vizează în noul exerciţiul financiar, pentru cea de a doua rută de ocolire s-ar urmări atragerea a 22,5 milioane de euro. Primarul Ion Lungu a declarat că se merge inclusiv pe această variantă de finanţare, chiar dacă studiul de trafic şi analiza multicriterială  a CNAIR includ respectiva centură suceveană în traseul Autostrăzii A7 a Moldovei. Pentru tronsoanele Paşcani-Suceava (62 km) şi Suceava-Siret (57 km) sunt în curs de întocmire studiile de fezabilitate şi proiectele tehnice, Lungu păstrând o oarecare precauţie în legătură cu materializarea întocmai a proiectului anunţat de CNAIR şi, în acelaşi timp, identificând o variantă de rezervă, cea fondurilor POR 2021-2027. „Introducem la finanţare centura ocolitoare şi pe POR, cu 22,5 milioane de euro. Aşa după cum am mai arătat şi cu altă ocazie, atunci când au venit consultanţii la Autostrada A7 s-a concluzionat că traseul acesteia se suprapune cu ruta ocolitoare nr. 2, a noastră, pe latura de est, aşa cum este denumită aceasta. Trebuie să vedem dacă rămâne aşa până la sfârşit, până se termină proiectarea. Deci traseul autostrăzii A7 se suprapune cu ruta ocolitoare nr. 2 şi, ca atare, să nu mai facem noi această rută. Dar, rămâne de văzut” a precizat Ion Lungu, primarul Sucevei. La comanda Primăriei Suceava, studiul de fezabilitate pentru ruta ocolitoare nr. 2 a fost întocmit în 2009 de către firma Consitrans Bucureşti, la acea dată valoarea estimată a investiţiei fiind de circa 38 de milioane de euro. Autorităţile locale sucevene intenţionau să acceseze Programul Operaţional 2014-2020, însă planurile acestora au fost dejucate, deoarece respectiva rută nu era parte a master planului de transport. Proiectul celei de a doua centuri ocolitoare are ca obiectiv traseul DN 85-Ipoteşti-Bosanci-traversare râul Suceava-Salcea, cu preluarea traficului dinspre Fălticeni înspre Botoşani şi invers. Investiţia urma a fi promovată pe Axa VI „Reabilitarea şi modernizarea reţelelor de drumuri de importanţă regională şi locală, centuri” a POR, în cadrul căreia, la nivelul Regiunii de Dezvoltare Nord-Est era prevăzută suma de 113,4 milioane de euro.