Municipiul Suceava ar putea
prelua gestionarea transportului de persoane din 8 localităţi vecine
> Aceasta se va întâmpla începând
cu anul 2023, Primăria cerând Consiliului Judeţean să nu mai prelungească licenţele
operatorilor de pe traseele respective
> Preluarea este condiţie de
eligibilitate în proiectul de achiziţionării a 50 de autobuze electrice şi a 65
staţii de încărcare pentru zona metropolitană
Primăria municipiului Suceava ar
urma să gestioneze transportul intrajudeţean de persoane din opt dintre
localităţile din vecinătatea reşedinţei de judeţ. Măsura este făcută publică de
către primarul Ion Lungu care a declarat că deja a cerut deja autorităţii
competente, respectiv Consiliului Judeţean Suceava, să nu mai prelungească
licenţele de traseu ale prestatorilor actuali. „Am avut o discuţie cu
reprezentanţii Consiliului Judeţean. Acolo, la sfârşitul anului, expiră acele
licitaţii pentru traseele de transport intrajudeţean de persoane în
localităţile limitrofe. Astfel, putem prelua noi, pe transportul metropolitan,
gestionarea aceste trasee” arată edilul-şef sucevean. Demersul survine
depunerii proiectului cu finanţare prin Programul Naţional de Redresare şi
Rezilienţă (PNRR), pentru „Sistemul de transport public ecologic metropolitan,
etapa I-a”, în vederea achiziţionării a 50 de autobuze electrice şi a 65 staţii
de încărcare pentru Zona Urbană Funcțională. „Deci, nu se mai prelungesc
licenţele, nu se mai fac licitaţiile de către Consiliul Judeţean, însă numai în
cazul acestor localităţi. Vor fi preluate de către municipalitate, astfel încât
să poată fi compatibil şi eligibil, în continuare, proiectul pentru transportul
metropolitan” a explicat Ion Lungu, primarul Sucevei, menţionând că, până ce transportul electric din ZUF va fi
funcţional, se va recurge la „mijloacele de transport pe care le avem”, dar şi
„păstrând şi o parte dintre microbuzele care nu sunt electrice, pentru a putea
face aceste trasee”. Zona Urbană Funcţională are în componenţă din municipiul
Suceava, oraşul Salcea şi comunele Adâncata, Moara, Pătrăuţi, Şcheia, Ipoteşti,
Bosanci şi Mitocul Dragomirnei. Promovarea Proiectului „Sistem de transport
public ecologic metropolitan-etapa I” este justificată, printre altele, de
„eficienţa redusă a transportului public urban, din cauza necorelării
graficului de circulaţie şi a capacităţii mijloacelor de transport cu cererea
publică reală”, dar şi prin „existenţa unor zone neacoperite de trasee de
transport public”. În 2018, printr-o adresă înaintată Consiliului Judeţean,
Primăria Suceava cerea executivului judeţean să ia măsuri pentru stoparea
fenomenului preluării călătorilor locali de către transportatorii din localităţile
învecinate, care opreau în staţiile de îmbarcare-debarcare din întreaga
reşedinţă de judeţ. Problema apăruse după ce, la jumătatea anului 2017,
contractul cu operatorii privaţi maxi-taxi din capitala de judeţ încetase,
microbuzele Trans DMV Europa, Euro Tip, Sory&Nell şi Family fiind scoase
din traficul de călători. În acel moment, Ion Lungu opina că o rezolvare ar
putea veni dinspre zona modificării legislaţiei, în contextul în care traseele
intrajudeţene de transport de persoane erau aprobate la nivelul Consiliului Judeţean.
La finele lunii septembrie 2017, se aprecia că peste 40 de mijloace de
transport prestau ilegal servicii de transport local de persoane în municipiul
Suceava.