26 mai 2022


Municipiul Suceava ar putea prelua gestionarea transportului de persoane din 8 localităţi vecine   

> Aceasta se va întâmpla începând cu anul 2023, Primăria cerând Consiliului Judeţean să nu mai prelungească licenţele operatorilor de pe traseele respective    

> Preluarea este condiţie de eligibilitate în proiectul de achiziţionării a 50 de autobuze electrice şi a 65 staţii de încărcare pentru zona metropolitană

Primăria municipiului Suceava ar urma să gestioneze transportul intrajudeţean de persoane din opt dintre localităţile din vecinătatea reşedinţei de judeţ. Măsura este făcută publică de către primarul Ion Lungu care a declarat că deja a cerut deja autorităţii competente, respectiv Consiliului Judeţean Suceava, să nu mai prelungească licenţele de traseu ale prestatorilor actuali. „Am avut o discuţie cu reprezentanţii Consiliului Judeţean. Acolo, la sfârşitul anului, expiră acele licitaţii pentru traseele de transport intrajudeţean de persoane în localităţile limitrofe. Astfel, putem prelua noi, pe transportul metropolitan, gestionarea aceste trasee” arată edilul-şef sucevean. Demersul survine depunerii proiectului cu finanţare prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), pentru „Sistemul de transport public ecologic metropolitan, etapa I-a”, în vederea achiziţionării a 50 de autobuze electrice şi a 65 staţii de încărcare pentru Zona Urbană Funcțională. „Deci, nu se mai prelungesc licenţele, nu se mai fac licitaţiile de către Consiliul Judeţean, însă numai în cazul acestor localităţi. Vor fi preluate de către municipalitate, astfel încât să poată fi compatibil şi eligibil, în continuare, proiectul pentru transportul metropolitan” a explicat Ion Lungu, primarul Sucevei, menţionând că, până  ce transportul electric din ZUF va fi funcţional, se va recurge la „mijloacele de transport pe care le avem”, dar şi „păstrând şi o parte dintre microbuzele care nu sunt electrice, pentru a putea face aceste trasee”. Zona Urbană Funcţională are în componenţă din municipiul Suceava, oraşul Salcea şi comunele Adâncata, Moara, Pătrăuţi, Şcheia, Ipoteşti, Bosanci şi Mitocul Dragomirnei. Promovarea Proiectului „Sistem de transport public ecologic metropolitan-etapa I” este justificată, printre altele, de „eficienţa redusă a transportului public urban, din cauza necorelării graficului de circulaţie şi a capacităţii mijloacelor de transport cu cererea publică reală”, dar şi prin „existenţa unor zone neacoperite de trasee de transport public”. În 2018, printr-o adresă înaintată Consiliului Judeţean, Primăria Suceava cerea executivului judeţean să ia măsuri pentru stoparea fenomenului preluării călătorilor locali de către transportatorii din localităţile învecinate, care opreau în staţiile de îmbarcare-debarcare din întreaga reşedinţă de judeţ. Problema apăruse după ce, la jumătatea anului 2017, contractul cu operatorii privaţi maxi-taxi din capitala de judeţ încetase, microbuzele Trans DMV Europa, Euro Tip, Sory&Nell şi Family fiind scoase din traficul de călători. În acel moment, Ion Lungu opina că o rezolvare ar putea veni dinspre zona modificării legislaţiei, în contextul în care traseele intrajudeţene de transport de persoane  erau aprobate la nivelul Consiliului Judeţean. La finele lunii septembrie 2017, se aprecia că peste 40 de mijloace de transport prestau ilegal servicii de transport local de persoane în municipiul Suceava.