26 mai 2022

 Ion Lungu, primarul Sucevei semnalează:

Finanţarea POR nu poate fi accesată, deşi a trecut un an şi jumătate din noua programare europeană 2021.2027

> Nici măcar nu a fost semnat acordul-cadru cu UE, abia ulterior trebuind parafate şi acordurile cu toate agenţiile de dezvoltare regională

> „Puţin probabil să mai putem depune vreun proiect în acest an” spune edilul-şef, arătând că prin PNRR, Suceava atrage 45 de milioane de euro

Proiectul „Sistem de transport public ecologic metropolitan” are şi o a doua etapă. Aceasta în conformitate cu studiul de oportunitate pentru delegarea gestiunii serviciului de transport public local şi dezvoltarea transportului metropolitan nivelul Zonei Urbane Funcţionale Suceava. Primarul Ion Lungu anunţă că, astfel, ar urma fie construită „o autobază” cu sediul pe strada „Traian Vuia, una similară celei a Diviziei electrice a societăţii Transport Public Local (TPL) de la capătul străzii „Căpitan Grigore Andrei” din Burdujeni-sat. Edilul-şef face aceste precizări după ce autorităţile sucevene au reuşit să depus proiectul pentru prima etapă, cea a dotării cu mijloace de transport electrice, Suceava fiind printre puţinele oraşe din România care „au constituit Zona Urbană Funcţională, pentru ca localităţile membre să se dezvolte împreună”. Demersurile au fost iniţiate în urmă cu mulţi, când s-a înfiinţat Asociaţia de Dezvoltare Comunitară „Zona Metropolitană Suceava”, însă reglementările din programarea europeană 2014-2020 a făcut din acesta o structură nefuncţională. „Iată că abia după 12 ani am putut depune primul proiect. Şi aceasta nu din cauza noastră, ci ca urmare a faptului că, în exerciţiul financiar trecut, Programul Operaţional Regional nu ne-a oferit posibilitatea să depunem proiecte comune, ci separat pe mediul urban, respectiv mediul rural” reliefează şeful executivului sucevean. Din păcate, pentru cea de-a doua etapă a Proiectului „Sistem de transport public ecologic metropolitan” nu există o altă variantă decât obţinerea de finanţarea europeană nerambursabilă prin Programul Operaţional Regional 2021-2027. Iar dacă în ceea ce priveşte Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) municipiul Suceava şi-a demonstrat capacitatea, primarul Lungu este nemulţumit că demersurile pentru activarea fondurilor POR sunt în mare întârziere. „Încă nu este semnat acordul-cadru cu UE, iar mai apoi mai trebuie semnate acordurile cu toate agenţiile de dezvoltare regională. Chiar dacă pe PNRR avem depuse proiecte de 45 de milioane de euro, pe POR lucrurile nu se mişcă. Puţin probabil să mai putem depune vreun proiect în acest an” evidenţiază Ion Lungu, primarul Sucevei. Prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), etapa I-a” a proiectului ar urma să fie achiziţionate 50 de autobuze electrice şi a 65 staţii de încărcare. Zona Urbană Funcţională are în componenţă din municipiul Suceava, oraşul Salcea şi comunele Adâncata, Moara, Pătrăuţi, Şcheia, Ipoteşti, Bosanci şi Mitocul Dragomirnei.