Ion Lungu, primarul Sucevei
semnalează:
Finanţarea POR nu poate fi
accesată, deşi a trecut un an şi jumătate din noua programare europeană
2021.2027
> Nici măcar nu a fost semnat
acordul-cadru cu UE, abia ulterior trebuind parafate şi acordurile cu toate
agenţiile de dezvoltare regională
> „Puţin probabil să mai putem
depune vreun proiect în acest an” spune edilul-şef, arătând că prin PNRR,
Suceava atrage 45 de milioane de euro
Proiectul „Sistem de transport public ecologic metropolitan” are şi o a
doua etapă. Aceasta în conformitate cu studiul de oportunitate pentru delegarea
gestiunii serviciului de transport public local şi dezvoltarea transportului
metropolitan nivelul Zonei Urbane Funcţionale Suceava. Primarul Ion Lungu
anunţă că, astfel, ar urma fie construită „o autobază” cu sediul pe strada „Traian
Vuia, una similară celei a Diviziei electrice a societăţii Transport Public
Local (TPL) de la capătul străzii „Căpitan Grigore Andrei” din Burdujeni-sat. Edilul-şef
face aceste precizări după ce autorităţile sucevene au reuşit să depus proiectul
pentru prima etapă, cea a dotării cu mijloace de transport electrice, Suceava
fiind printre puţinele oraşe din România care „au constituit Zona Urbană
Funcţională, pentru ca localităţile membre să se dezvolte împreună”.
Demersurile au fost iniţiate în urmă cu mulţi, când s-a înfiinţat Asociaţia de
Dezvoltare Comunitară „Zona Metropolitană Suceava”, însă reglementările din programarea
europeană 2014-2020 a făcut din acesta o structură nefuncţională. „Iată că abia
după 12 ani am putut depune primul proiect. Şi aceasta nu din cauza noastră, ci
ca urmare a faptului că, în exerciţiul financiar trecut, Programul Operaţional
Regional nu ne-a oferit posibilitatea să depunem proiecte comune, ci separat pe
mediul urban, respectiv mediul rural” reliefează şeful executivului sucevean. Din
păcate, pentru cea de-a doua etapă a Proiectului „Sistem de transport public ecologic
metropolitan” nu există o altă variantă decât obţinerea de finanţarea europeană
nerambursabilă prin Programul Operaţional Regional 2021-2027. Iar dacă în ceea
ce priveşte Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) municipiul
Suceava şi-a demonstrat capacitatea, primarul Lungu este nemulţumit că demersurile
pentru activarea fondurilor POR sunt în mare întârziere. „Încă nu este semnat
acordul-cadru cu UE, iar mai apoi mai trebuie semnate acordurile cu toate
agenţiile de dezvoltare regională. Chiar dacă pe PNRR avem depuse proiecte de
45 de milioane de euro, pe POR lucrurile nu se mişcă. Puţin probabil să mai
putem depune vreun proiect în acest an” evidenţiază Ion Lungu, primarul
Sucevei. Prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), etapa I-a”
a proiectului ar urma să fie achiziţionate 50 de autobuze electrice şi a 65
staţii de încărcare. Zona Urbană Funcţională are în componenţă din municipiul
Suceava, oraşul Salcea şi comunele Adâncata, Moara, Pătrăuţi, Şcheia, Ipoteşti,
Bosanci şi Mitocul Dragomirnei.