Stranierii
suceveni au fraudat sistemele europene de protecţie socială cu peste 860.000 de
lei
·
Lucrătorii cu acte legale de angajare au încasat
beneficii familiale de acelaşi tip în două sau mai multe ţări ale Uniunii Europene.
·
Conform AJPIS, în 2017 s-a reuşit recuperarea
a 171.819 lei, sumă „acordată cu titlul de beneficii de la instituţiile
competente din alte state membre, ca urmare a efectuării unor plăţi
necuvenite”.
Cei mai mulţi
dintre sucevenii care lucrează în ţările Uniunii Europene preferă să primească beneficii
familiale de la statul în careţi-au găsit un loc de muncă legal. Stranierii din
judeţul Suceava se orientează către sistemele de protecţie din statele UE
datorită cuantumului mai consistent al sprijinului financiar de natura protecţiei sociale pe care
legislaţia din majoritatea ţărilor occidentale l-a consacrat. În această
categorie a beneficiarilor români sunt cuprinşi exclusiv lucrătorii cu acte
legale de angajare, dar şi cu un stagiu corespunzător de cotizare. În acest
context, în 2017 Agenţia Judeţeană pentru Prestaţii şi Inspecţie Socială
Suceava a primit 5.186 de formulare necesare lucrătorilor emigranţi, în vederea
stabilirii dreptului la beneficii familiale în alte state membre ale UE. Astfel,
AJPIS exercită controlul aplicării regulamentelor europene privind asigurarea,
administrarea şi gestionarea drepturilor în cauză, schimbul de date cu
instituţiile omoloage din statele Uniunii Europene având ca obiectiv inclusiv
prevenirea fraudelor, prin încasarea aceloraşi beneficii atât în ţara de
origine, cât şi în statul gazdă. „O
atenţie deosebită a fost acordată prevenirii fraudei prin încasarea de
beneficii familiale de acelaşi tip în două sau mai multe state membre,
monitorizării drepturilor stabilite pentru lucrătorii emigranţi, precum şi
plăţilor efectuate. Astfel, au fost constituite debite cu valoarea de 865.897
de lei”, se arată în informarea
Agenţiei Judeţene de Plăţi şi Inspecţie Socială. Conform sursei citate,
în 2017 s-a reuşit recuperarea a 171.819 lei, sumă „acordată cu titlul de
beneficii de la instituţiile competente din alte state membre, ca urmare a
efectuării unor plăţi necuvenite”.
Un exemplu de asemenea beneficiu familial este alocaţia
pentru copii, pentru a primi acest drept din ţările membre ale Uniunii Europene
nefiind obligatoriu ca minorii să locuiască peste graniţă. Astfel, în situaţia
în care copilul are domiciliul în România, iar părinţii muncesc în Italia,
acest din urmă stat poate plăti prestaţiile familiale prevăzute de
reglementările de rigoare. Însă, în scopul amintit, părinţii sunt cei care sunt
obligaţi să ceară suspendarea beneficiului din ţara de origine şi să ceară
acordarea dreptului în cauză în statul UE în care muncesc cu documente legale
de angajare.