Şaizeci de suceveni vor
restitui ajutoarele primite pentru practicarea agriculturii ecologice
·
În cauză sunt fermierii care nu şi-au reînnoit cererile anuale
de plată şi care nu au mai prezentat documentele justificative cu privire la
respectarea angajamentelor asumate.
·
„Dintre cei 60 de beneficiari pentru care s-au întocmit
procese verbale în vederea recuperării plăţilor necuvenite, niciunul
nu a depus contestaţie”, se reliefează într-o informare a APIA Suceava.
Mai mulţi suceveni sunt nevoiţi să dea înapoi banii pe care i-au primit
de la bugetul de stat după ce au aplicat în baza prevederilor legale
referitoare la practicarea agriculturii ecologice. În cauză sunt beneficiari ai
prevederilor HG nr. 759/2010 privind acordarea de ajutoare specifice pentru
îmbunătăţirea calităţii produselor agricole în sectorul de agricultură
ecologică, obligaţiile de urmărire returnare şi de încasare a sumelor încasate
pe nedrept revenind inspectorilor APIA Suceava. Aceasta în baza unei liste cu
beneficiarii care nu au respectat angajamentul de menţinere în sistemul de
agricultură ecologică, listă transmisă de Ministerul Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale. Conform APIA Suceava verificările asupra respectării
angajamentelor asumate de către beneficiari la depunerea cererilor de plată se
fac anual, în 2017 fiind identificaţi 60 de suceveni care nu au prezentat
documentele justificative. „Pentru 60 de beneficiari, care nu s-au prezentat
cu documentele solicitate, s-au întocmit note de fundamentare, în urma unei
acţiuni de verificare, cât şi procese verbale în vederea recuperării plăţilor
necuvenite. Dintre cei 60 de beneficiari pentru care s-au întocmit procese
verbale, niciunul nu a depus contestaţie”, se reliefează într-o informare a
Centrului Judeţean al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţii în Agricultură. În
lunile martie şi noiembrie 2017, APIA Suceava a trimis 280 de înştiinţări către
beneficiarii de ajutoare specifice pentru îmbunătăţirea calităţii produselor
agricole în sectorul de agricultură ecologică, aflaţi sub angajament. În cauză
sunt cei care erau în interiorul perioadei de 5 ani de la data aprobării acordării
sprijinului, respectiv „beneficiarii plătiţi în anii precedenţi, şi care nu au
mai depus cerere de plată în anul curent”. Prin înştiinţări, beneficiarilor li
se solicită să prezinte documentul justificativ, certificatul de conformitate sau
masterul certificatului eliberat de organismul de inspecţie şi certificare,
acte care atestă menţinerea în sistemul de agricultură cu minimul suprafeţei,
numărului de animale, numărului de păsări sau numărului de familii de albine
pentru care s-au obţinut plăţile. În cazul în care minimul prevăzut de
reglementările legale nu este respectat, „se calculează diferenţa procentuală
şi se aplică, reduceri, penalităţi şi/sau excludere de la plată”.