Sancţiuni usturătoare pentru unităţile din
turism prinse fără personal calificat
·
Prevederile
privind obligaţia lucrului cu persoane de deservire profesionalizate au intrat
deja în vigoare, AJOFM oferindu-se să
sprijine intrarea în legalitate a operatorilor interesaţi.
·
Un
angajator poate beneficiază, între 1 an şi 3 ani, de un sprijin financiar de
300 de lei pe lună pentru fiecare contract de ucenicie încheiat cu Agenţia.
Unităţile de turism sunt obligate să aibă 100%
personal calificat, respectiv atât bucătari, ospătari, cât şi la recepţie. Cel
puţin aşa prevăd noile prevederi legale în domeniu, care au intrat deja în
vigoare la jumătatea şi care le înlocuiesc pe cele potrivit cărora, în funcţie
de clasificare, operatorii amintiţi trebuiau să aibă 40%, 60% sau 90% personal
specializat şi atestat. În aceste condiţii, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei
de Muncă Suceava vine în întâmpinarea respectivilor agenţi economici, astfel
încât aceştia să poată să îşi păstreze actualii lucrători necalificaţi. „Există
două opţiuni: fie angajatorii îi califică la locul de muncă, iar jumătate din
costurile cu cursurile de formare
profesională le suportă AJOFM, fie că angajatorii în cauză încheie contracte de
ucenicie. În acest din urmă caz, personalul necalificat pe care îl au poate
face practică la locul de muncă, AJOFM asigurând suportul teoretic necesar”,
arată Adomnicăi. Potrivit şefului AJOFM Suceava, contractul de ucenicie se
încheie pe o perioadă cuprinsă între 1 an şi 3 ani, fiind asimilat unui
contract individual de muncă, cu toate drepturile care decurg din acesta din
urmă. Mai mult, în intervalul amintit, angajatorul beneficiază, din bugetul
asigurărilor sociale de şomaj, şi de un sprijin financiar de 300 de lei pe
lună, pentru fiecare ucenic. „Toate unităţile de turism din judeţul
Suceava pot apela la serviciile noastre. După ce partea de practică a fost
făcută în unitatea respectivă, cu suportul nostru teoretic, putem asigura
inclusiv evaluarea competenţei profesionale a ucenicului”, a reliefat
directorul executiv al AJOFM, menţionând că, în urma testării, absolventul se
va alege cu certificat de calificare recunoscut de Ministerul Muncii şi
Ministerul Educaţiei. Adomnicăi a evidenţiat
că, potrivit informaţiilor pe care le are, inspectorii specializaţi fac deja
verificări pe linia depistării personalului de deservire necalificat din
turism, în caz de neconformare la noile prevederi amenzile ajungând chiar şi
până la 3000 de lei. „Ucenicia este o formă prin care operatorii din
turism îşi pot păstra angajaţii necalificaţi, care lucrează în continuare şi,
pe deasupra, respectivii angajatori pot intra în legalitate. În momentul în
care vine un inspector, iar condiţia privind personalul necalificat nu este
îndeplinită, există măcar dovada că s-au făcut demersurile necesare”, a
explicat directorul executiv la AJOFM, Mirela Adomnicăi.