Potrivit Camerei de
Conturi
Drepturilor salariale, 30
la sută din cheltuielile primăriilor sucevene
>Tendinţa este cea de asigurare a cheltuielilor de
personal, cu bunurile, serviciile şi cu asistenţa socială şi, în mai mică
măsură, a celor pentru investiţii
>Plățile aferente proiectelor europene au fost realizate
doar în proporţie de 19,8%, „fapt care denotă o impredictibilitate a
previzionării cheltuielilor, cât şi o incapacitate de a implementa proiecte de
dezvoltare”
Banii din bugetele unităţilor
administrativ-teritoriale din judeţul Suceava se duc în mare parte pe
asigurarea funcţionării acestora, şi mai puţin pe dezvoltarea comunităţilor
locale, se arată în Raportul privind finanţele publice locale al Camerei de
Conturi, dat recent publicităţii. În urma misiunilor de audit efectuate,
auditorii instituţie sucevene au constat că, 2018, volumul total al plăţilor a
fost de 1.586,352 milioane de lei, cu o execuţie bugetară de 69,6%, unul inferior
anului 2017, cel de 76,7%. Conform Camerei de Conturi, principala cauză care a nerealizării
cheltuielilor faţă de prevederile bugetare o constituie „slaba cheltuire a
fondurilor aferente investițiilor publice”. Un grad relativ redus de realizare
s-a constatat şi la cheltuielile de capital (57,9%), situaţie în care, în
comparaţie cu prevederile definitive de 582,222 milioane de lei, plăţile pentru
investiţii au fost de 336,862 milioane de lei, „acest fapt fiind influenţat de
nefinalizarea proiectelor finanţate din fonduri nerambursabile, cât şi a
proiectelor finanţate integral sau parţial din bugetele locale”. În fapt,
plăţile aferente proiectelor cu finanţare din fonduri europene au fost de doar
19,8%, ceea ce în sumă absolută înseamnă necheltuirea a 261,614 milioane de
lei, „fapt care denotă o impredictibilitate a previzionării cheltuielilor şi o
incapacitate a autorităţilor publice locale de a implementa proiecte de
dezvoltare finanţate din fonduri externe nerambursabile”. De altfel - se
subliniază în Raportul privind finanţele publice locale al Camerei de Conturi
Suceava -, s-a constatat faptul că există unităţi administrativ-teritoriale
care au renunţat la realizarea unor obiective de investiţii din fonduri
nerambursabile, din cauză că „aceste proiecte au fost declarate eligibile de
către Ministerul Dezvoltării Regionale și Administraţiei Publice prin Programul
Naţional de Dezvoltare Locală, situaţie în care entităţile au optat pentru
finanţarea realizării acestor obiective din fonduri publice interne”. Sursa
citată mai evidenţiază că, în comparaţie cu prevederile bugetare definitive, la
limita superioară de realizare este utilizarea aproape integrală a fondurilor
publice destinate cheltuielilor de personal (94,5%), precum şi celor cu asistenţa
socială (93,6%).
Din analiza structurii
plăţilor efectuate în anul 2018, auditorii Camerei de Conturi au concluzionat
că ponderea plăţilor este deţinută de cheltuielile de personal, respectiv 30%,
devansând pe cele pentru bunuri şi servicii (20,7%), cât şi cheltuielile de
capital (21,2%). „Se observă o tendinţă în evoluţia şi structura cheltuielilor
orientată cu precădere spre asigurarea condiţiilor de funcţionare a autorităţilor
administraţiilor publice locale, prin efectuarea cheltuielilor de personal şi a
celor pentru bunuri şi servicii, asistenţă socială şi în mai mică măsură,
pentru investiţii destinate dezvoltării comunităţilor locale”, se reliefează în
analiza Camerei de Conturi Suceava. În anul 2018, în judeţul Suceava, din
totalul plăţilor efectuate din bugetele definite ale unităţilor
administrativ-teritoriale, 72,4% reprezintă cheltuielile cu funcţionarea, în
timp ce cheltuielile cu dezvoltarea au fost de doar 27,6% din total, în creştere,
totuşi, faţă de 2017, când acestea din urmă s-au situat la numai 16,9%.