Creditul de 5,8 milioane
de euro, singura variantă pentru ca Primăria Suceava să poată achita TVA la autobuzele
electrice
>Încă din 2019, primarii au cerut o linie de creditare
separată pentru cofinanţarea proiectelor europene, însă nici actualul guvern nu
dă dovadă solicitudine
>„Ne putem trezi că vin autobuzele electrice şi nu le
vom putea aduce efectiv în curte, pentru că nu avem cu ce plăti factura”, a
declarat primarul Ion Lungu
Ministerul Finanţelor Publice nu a dat un răspuns clar în ceea ce
priveşte constituirea unei linii speciale de creditare a primăriilor care au
angajate proiecte cu finanţare europeană şi care sunt obligate să asigure
propria contribuţie financiară la implementarea acestora. Ion Lungu, primarul
municipiului Suceava, susţine că, în aceste circumstanţe, alternativa continuă
să rămână contractarea unui credit intern. „Am avut discuţii la Ministerul de
Finanţe în ceea ce priveşte angajarea creditului pentru cofinanţarea
proiectelor europene. Sigur, această discuţie a fost purtată şi cu toţi primarii
din România şi, insistăm, în continuare, ca Guvernul să facă o linie de
creditare separată pentru respectiva cofinanţare, însă, din păcate, astăzi aceasta
nu există. De aceea, noi mergem pe traiectoria noastră, să luăm acest credit,
care, în mare parte, circa 70%, va fi folosit pentru plata TVA la autobuzele
electrice, estimată la vreo 17 milioane de lei. Aceşti bani se vor întoarce la
Primărie, însă până atunci trebuie să plătim” a precizat şeful executivului
sucevean, menţionând că „raportul procedurii pentru autobuzele electrice va fi
finalizat într-o săptămână”, mijloacele de transport urmând a ajunge în
reşedinţa de judeţ până la sfârşitul anului 2020. Pentru
a putea coparticipa financiar la implementarea proiectelor cu finanţare
europeană nerambursabilă, Primăria Suceava ar urma să contracteze un credit
bancar în valoare de 27,96 de milioane de lei, circa 5,8 milioane de euro, cu o
maturitate de maximum 15 ani. De suport financiar local au nevoie 10 obiective
de investiţii, cea mai mare contribuţie fiind cea la Proiectul „Sistem integrat
de transport public ecologic”, cea de 14,67 de milioane de lei. Ca mărime a
contribuţiei financiare a reşedinţei de judeţ la materializarea proiectelor cu
bani europeni urmează, în ordine descrescătoare, „Achiziţionarea autobuzelor
electrice” prin MDRAP-7,99 de milioane de lei; „Unitatea de învăţământ pentru
preşcolari din zona centrală”-1,99 de milioane de lei şi „Creşterea eficienţei
energetice a clădirii Primăriei”-1,77 de milioane de lei. Pe lista cu
obiectivele de investiţii cofinanţate din creditul care urmează a fi contractat figurează, de asemenea, „Construirea
grădiniţei din cartierul Burdujeni”; „Revitalizarea spaţiului urban”;
„Reabilitarea şi echiparea infrastructurii educaţionale a Colegiului Tehnic “Petru Muşat”;
„Îmbunătăţirea infrastructurii educaţionale prin consolidarea şi modernizarea
Colegiului Tehnic de Industrie Alimentară; „Centrul multifuncţional Iţcani şi
„APLICAT-Administraţie Publică Locală Informatizată şi Accesibilă Tuturor. „Noi
angajăm aceşti bani, nu este obligatoriu să îi cheltuim, dar trebuie să avem
asigurată partea de cofinanţare, la momentul implementării efective a
proiectelor”, evidenţia Ion Lungu, primarul Sucevei. Creditul ar urma să aibă o
perioadă de graţie de 3 ani, serviciul datoriei publice locale totale fiind
estimat, pentru perioada 2019-2035, la un nivel curent cuprins între 12,12%, în
2019, şi unul maxim de 14,97%, în 2023.