14 iunie 2023

Proprietarii din Centru se opun reabilitării cu plante naturale verzi a faţadelor blocurilor în care locuiesc


>  „Din nefericire, proprietarii nu au fost de acord, iar aceştia au ultimul cuvânt” a declarat primarul Ion Lungu, adăugând că „se va merge pe varianta clasică”

Proprietarii de apartamente au respins varianta de pavoazare cu plante naturale verzi a blocurilor din centrul municipiului Suceava, a anunţat primarul Ion Lungu, după o întâlnire cu reprezentanţii unei asociaţii de proprietari din zonă. Soluţia a fost propusă de Comisia de estetică în urbanism a Primăriei, în cadrul proiectelor de reabilitare şi creştere a eficienţei energetice a blocurilor de locuinţe, cu finanţare europeană nerambursabilă aferentă Planului Naţional de Redresare şi  Rezilienţă (PNRR). „Din păcate, nu am ajuns la o concluzie, proprietarii de acolo dorind o garanţie de 40 de ani, zicând că aşa se dădea pe vremea lui Ceauşescu. Le-am răspuns că prin proiectele europene garanţia este de 5 ani, la care s-ar mai adăuga încă 2-3 ani din partea constructorului. Aceştia au spus că nu sunt de acord şi că, în caz contrar, vor ieşi din proiect, situaţie în care, dacă doar un singur proprietar se opune, întregul proiect va fi blocat. Ca atare, am renunţat la această variantă, iar la întâlnirea cu cealaltă asociaţie nu voi mai merge. Nu am ce le reproşa oamenilor de acolo şi înţeleg apărarea dreptului de proprietate. Dar, eu, ca primar, am fost încântat de soluţia propusă de arhitecţi, pentru un oraş verde. Am vrut să promovăm acest proiect, în care chiar am crezut. Am făcut simulări, planşe, însă, din nefericire, proprietarii nu au fost de acord, iar aceştia au ultimul cuvânt. Este clar că vom rămâne la varianta clasică. Până pe 15 iunie, lucrurile trebuie clarificate într-un sens sau altul, pentru că intrăm în criză de timp. În luna august, trebuie să depunem proiectele spre finanţare prin PNRR. Or, dacă nu avem studiile realizate, nu putem face acest lucru” a Ion Lungu, primarul Sucevei. În zona centrală, prin PNRR, municipiul Suceava are prevăzute proiecte în valoare totală de 61 de milioane de lei, Comisia de estetică în urbanism făcând propuneri cu privire la cromatica şi estetica respectivelor imobile de locuit, implicit asupra tratării unitare şi coerente a faţadelor care vor fi reabilitate. Plantele naturale verzi urmau a fi din categoria celor care rezistă la temperaturi până la minus 20 de grade Celsius, prevăzute a fi folosite fiind tehnologii speciale de aeraj. În cauză sunt 16 blocuri din centrul municipiul capitală de judeţ, imobile colective de locuit de pe străzile Dimitrie Onciul, Ion Grămadă, Ana Ipătescu, Nicolae Bălcescu, Ştefan cel Mare şi Vasile Alecsandri.