04 aprilie 2023

 În bună măsură,

Primăriile din judeţul Suceava funcţionează cu sume alocate de la bugetul de stat

> Cauza constă într-o „abordare deficitară şi o insuficientă preocupare a autorităților publice locale în evaluarea realistă a veniturilor proprii și în urmărirea încasării imediate a acestora”

> Potrivit Camerei de Conturi Suceava, gradul de încasare neperformant se explică şi prin neîncasarea la nivelul prevăzut a subvențiilor şi, în aceeaşi măsură, a sumelor primite de la UE

Gradul de execuţie bugetară la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor din judeţul Suceava, a fost, în anul 2021, unul de 80,2% în raport cu prevederile anuale definitive, ceea ce reprezintă o nerealizare de 584,801 de milioane de lei. Aşa rezultă din Raportul privind finanţele publice locale în anul 2021 al Camerei de Conturi Suceava, dat recent publicităţii, document care evidenţiază că, în total venituri, ponderea semnificativă o deţin încasările din taxa pe valoarea adăugată TVA (40,4%), urmate de cele din cotele şi sumele defalcate din impozitul pe venit (19,5%). Subvenţiile au reprezentat 16,9% din încasări, veniturile proprii din impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri s-au ridicat la 16,9% din total, în timp ce sumele primite de la Uniunea Europeană au avut o pondere de numai 6,9%. Analiza Camerei de Conturi Suceava constată că veniturile bugetare proprii, respectiv cele din impozite, taxe şi alte venituri pentru care autorităţile pub
lice locale au atribuţii şi competenţe privind colectarea, reprezintă numai 16,3% din totalul veniturilor, „ceea ce denotă un nivel destul de scăzut în urmărirea şi încasarea creanţelor”. În schimb, potrivit auditorilor, acestea din urmă au „un grad de realizare relativ bun de 85,8%”, în creştere faţă de anii precedenţi, datorită fundamentării mai bune a veniturilor în procesul de elaborare a bugetului. În ceea ce priveşte sumele primite de la Uniunea Europeană şi alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări, acestea au un grad de realizare scăzut, cel de 35,1%, comparativ cu nivelul prevăzut în bugetul definitiv pe anul 2021. Raportul privind finanţele publice locale în 2021 al Camerei de Conturi Suceava concluzionează că, la fel ca în anii trecuţi, „aportul propriu al comunităţilor locale la acoperirea necesarului de fonduri nu se situează încă la nivelul dorit, respectiv cel al resurselor locale posibil a fi mobilizate printr-o administrare eficientă a bazei impozabile”. „În continuare, în bună măsură, funcţionarea administraţiei teritoriale locale este susţinută din sumele alocate de la bugetul de stat prin redistribuire şi sume pentru echilibrarea bugetelor locale. În continuare gradul de colectare diminuat al veniturilor proprii la bugetele locale afectează în mod direct volumul cheltuielilor bugetare care pot fi angajate şi utilizate pentru dezvoltarea infrastructurii locale şi cu efecte directe asupra unor deficite bugetare care se înregistrează” reliefează sursa citată. Conform Raportului privind finanţele publice locale în 2021, o cauză principală a obţinerii unui grad de încasare încă neperformant în veniturile totale, o reprezintă neîncasarea subvențiilor la nivelul prevăzut şi, în aceeaşi măsură, a sumelor primite de la Uniunea Europeană, în asigurarea resurselor bugetelor locale. De asemenea, nerealizarea veniturilor se poate explica „printr-o abordare deficitară şi o insuficientă preocupare a autorităților publice locale în evaluarea realistă a veniturilor proprii și în urmărirea încasării imediate a acestora pe parcursul execuției bugetare”.