Noua lege a exproprierii este una nepopulară
• Odată cu noul act normativ, compensaţiile acordate vor fi cu mult sub valoarea celor primite de proprietarii expropriaţi anterior
• Banii economisiţi vor merge înspre construirea propriu-zisă şi nu înspre „îmbogăţirea unora care au cumpărat terenuri în calea viitoarelor obiective”, explică Flutur
În şedinţa de săptămâna aceasta a Guvernului ar putea fi aprobat noul act normativ referitor la exproprierea terenurilor aflate pe traseul viitoarelor autostrăzi şi centuri ocolitoare ale localităţilor urbane. Hotărârea executivului central este de mult aşteptată de autorităţile sucevene, aceasta urmând a debloca lucrările din anumite puncte ale inelului ocolitor al municipiului Suceava. Preşedintele Consiliului Judeţean, Gheorghe Flutur, a declarat că este conştient că noile prevederi legale sunt nepopulare, dar susţine că economiile rezultate din acordarea unor despăgubiri mai mici decât cele date anterior noilor reglementări vor fi orientate înspre susţinerea efectivă a execuţiei. „De la momentul în care apare legea nouă, exproprierea se va face în baza acesteia. Sigur, este nepopulară, însă şi mai puţin costisitoare pentru stat, banii respectivi urmând a merge înspre construirea propriu-zisă şi nu înspre îmbogăţirea unora care au cumpărat terenuri în calea viitoarelor obiective”, explică Flutur. Şeful executivului judeţean consideră că a făcut tot cea putut pentru ca proprietarii de pe traseul rutei de ocolire a municipiului reşedinţă de judeţ să-şi primească la timp sumele cuvenite. Dl Flutur spune că a ţinut chiar comandamente lunare cu factorii implicaţi, inclusiv cu firma de avocatură care se ocupă cu despăgubirile. ”Asta este, nu avem încotro, unii vor primi despăgubiri conform unui act normativ, iar alţii în baza noii legi. Am făcut tot ce am putut, am ţinut şedinţe în fiecare lună pentru a pune presiune pe factorii implicaţi, chiar dacă nu este vorba despre drum judeţean”, subliniază Gheorghe Flutur, adăugând că acum, importantă este continuarea lucrărilor. Pe de altă parte, primarul Sucevei, Ion Lungu, susţinea că, dacă firmele de avocatură fi fost mai rapide, demersurile erau încheiate înaintea modificării legislaţiei de profil. Lungu sublinia că execuţia este în desfăşurare, blocajul intervenind doar în zonele afectate din comuna Şcheia, în care compensaţiile acordate vor fi cu mult sub valoarea celor primite de proprietarii expropriaţi anterior. Execuţia la prima rută ocolitoare a municipiului a demarat în 2009, constructorul fiind firma SCCF Group Colas Iaşi, iar beneficiarul, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Varianta de ocolire are o lungime de 13,2 km şi va prelua traficul de pe DE 85 pe traseul Moara – Şchiea – Mihoveni – Pătrăuţi – Siret, precum şi cel de pe DN 576 dinspre Vatra Dornei spre frontiera cu Ucraina.