Documente importante pentru scrierea istoriei contemporane, distruse din neglijenţă
• Instituţiile abilitate să aplice procedura lichidării judiciare a firmelor nu au avut în preocupările lor şi arhiva
• Situaţiile de „sfidare a legii” nu sunt puţine, în judeţ fiind relevante cazurile societăţilor comerciale Bogdania Rădăuţi şi Avicola Suceava
Administratorii societăţilor comerciale nu notifică Arhivele Naţionale despre modificările survenite în organizarea firmelor aflate în procedură de insolvenţă, se arată într-un material al Serviciului judeţean al acestei instituţii. Potrivit şefului Serviciului, Simona Palagheanu, lichidatorii, captivaţi fiind de multitudinea problemelor pe care le ridică un proces de lichidare, respectiv cele de recuperare a creanţelor, vânzare a activelor şi mijloacelor fixe sau rezolvarea litigiilor pe rol, înţeleg destul de târziu că, în spiritul legislaţiei în vigoare, trebuie rezolvate inclusiv aspectele legate de arhiva societăţii. „Nu a existat experienţă în domeniu, un proces de lichidare se întinde pe o durată de 1-5 ani, timp în care societatea respectivă are nevoie de documente. Lichidatorii afirmă că au numeroase neclarităţi din punct de vedere legislativ, deoarece procedurile de lichidare finalizate au fost puţine. De cele mai multe ori s-a asistat, din păcate, la distrugerea unei părţi documentare necesare scrierii istoriei contemporane”, declară Palagheanu, adăugând că Arhivele Naţionale au fost obligate să facă masive preluări de salvare a documentelor, fără ca acestea să fie prelucrate din punct de vedere arhivistic. Şefa Serviciului Judeţean Suceava al Arhivelor reliefează că instituţiile abilitate prin legea falimentului să aplice procedura lichidării judiciare şi care sunt chemate să vegheze, din timp, ca arhivele să fie pregătite pentru depunere la Arhivele Naţionale, nu au avut în preocupările lor şi arhiva. Simona Palagheanu declară că situaţiile de „sfidare a legii” nu sunt singulare, în judeţul Suceava fiind relevante cazurile societăţilor comerciale Bogdania Rădăuţi şi Avicola Suceava. „Situaţia arhivelor acestor societăţi a nu a fost reglementată de către Tribunalul Suceava, Arhivele Naţionale Suceava nu au fost notificate, iar lichidatorii desemnaţi cu procedura de insolvenţă a acestor societăţi nu sunt în aria de competenţă a Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România, reprezentanţa Suceava. Drept urmare, documentele au fost păstrat în spaţiile care au fost achiziţionate, prin multiple tranzacţii, de către societăţi care nu mai aveau competenţe de administrare a arhivelor. Soluţionarea problemelor cauzate de depozitarea arhivelor acestor societăţi s-a reuşit 2010, prin preluarea acestora de către un prestator privat de servicii arhivistice”, subliniază Simona Palagheanu.