Suspiciuni de preţuri preferenţiale la lemnul licitat de marii operatori
• Inspectoratul de concurenţă va analiza piaţa suceveană de profil, existând bănuiala că un număr restrâns de mari agenţi economici beneficiază de preţ de achiziţie sub nivelul mediei restului operatorilor
În 2011, Inspectoratul de concurenţă Suceava îşi va orienta acţiunile de analiză pe aspecte care privesc materiile prime specifice judeţului. Vizată este, în primul rând, piaţa lemnului pe picior şi a celui scos la drum auto, piaţă pe care operează circa 300 de agenţi economici. Urmărit va fi eventualul impact asupra pieţei a suspiciunilor conform cărora un număr restrâns de operatori din domeniu beneficiază de contracte de exploatare pe termen lung de maxim 10 ani, agenţi economici care, concomitent, participă şi la licitaţiile comune organizate de Direcţia Silvică. Astfel, există bănuiala că mecanismul de actualizare a preţurilor în cadrul contractelor pe termen lung generează unele rezerve de preţ utilizate la adjudecarea masei lemnoase din licitaţiile comune, realizând un preţ mediu de achiziţie sub nivelul mediei restului operatorilor(aproximativ 300). Tot în acest an, inspectorii instituţiei sucevene vor monitoriza licitaţiile organizate la nivel local, în eventualitatea identificării cazurilor de participare a ofertanţilor cu oferte de preţ trucate şi a tentativelor de împărţire a pieţelor. Urmărită va fi, de asemenea, tentativa autorităţilor care ţin licitaţii de a restrânge concurenţa, prin conceperea într-un fel anume a caietului de sarcini, prin stabilirea unor bariere de participare la competiţie, cât şi prin criteriile de selecţie a câştigătorului. „Eludarea cerinţelor unei competiţii reale este de natură a conduce la risipirea banului public, deturnându-se astfel scopul şi menirea licitaţiei, ca mecanism de obţinere a unei presiuni concurenţiale efective”, declară Gheorghe Ureche, şeful Inspectoratului de Concurenţă Suceava. În 2011, inspectorii specializaţi vor analiza pieţele serviciilor de salubritate; distribuţiei şi comercializării gazelor naturale; distribuţiei şi comercializării energiei electrice; serviciilor de alimentare cu apă şi canalizare; serviciilor de expediţie – curierat, precum şi cea a producţiei, distribuţiei şi comercializării de pavele.