Bugetul local votat în deplină concordie după ce primarul a dat bani la toţi consilierii
• În urma amendamentelor făcute de aleşi, indiferent de coloratura politică, 1,65 de milioane de lei au fost luate de la Fondul de rezervă şi capitolul „Transporturi” şi orientate înspre reparaţii la şcoli şi finanţarea suplimentară a unor ramuri sportive
• „Acest buget trece cu deplinul al reprezentanţilor tuturor partidelor politice şi eu ţin să-l felicit pe domul primar pentru înţelepciune”, a iterat alesul PNL, Corneliu Vornicu
• Anul acesta, deficitul, adică diferenţa dintre venituri şi cheltuieli, este una importantă, în vistierie putând intra cu 355,5 miliarde de lei vechi mai puţin decât se estimează
Deliberativul sucevean a aprobat, în şedinţa ordinară de ieri, după îndelungate dezbateri, bugetul general consolidat al municipiului pe anul 2011. Pentru acest an s-a acceptat ca în proiectul de buget să nu existe echilibru bugetar, adică veniturile încasate să nu fie egale cu cheltuielile de efectuat, urmând ca în cazul în care intrările în vistierie vor fi mai mici decât cele scontate, acestea să fie acoperite din excedentul anilor trecuţi. Astfel, pentru bugetul general consolidat al municipiului este luat în calcul un deficit de 35,5 milioane lei, veniturile fiind estimate la 230,83 milioane lei, iar cheltuielile la 266,19 lei. În ceea ce priveşte bugetul local al municipalităţi sucevene, pentru acesta este acceptat un deficit de 19,05 milioane lei, calculat ca diferenţă între venituri apreciate la 224,064 milioane lei şi cheltuieli de 243,12 milioane lei.
• Cheltuielile sunt reduse până la asigurarea la limită a condiţiilor de funcţionare, cele cu salariile fiind mai mici cu circa 5 milioane de lei faţă de cele de anul trecut
Având în vedere că, în anul 2011, criza financiară continuă să se facă puternic resimţită, bugetul propriu al municipalităţii a fost plafonat la nivelul realizărilor de anul trecut. Astfel, cheltuielile funcţionale sunt foarte mult reduse, până la asigurarea la limită a condiţiilor de funcţionare. De asemenea, cheltuielile de personal au fost plafonate la 65,5 milioane de lei, fiind mai mici cu circa 5 milioane de lei faţă de cele de anul trecut. Şeful municipalităţii, Ion Lungu, a reliefat că bugetul s-a născut greu, având în vedere că, din acest an metodologia de construire acestuia s-a modificat. „Avem vreo 5 bugete, precum şi o altă structurare, pe buget de funcţionare şi buget şi dezvoltare”, a declarat primarul, adăugând că „anul 2011 este unul de maximă austeritate”. Consilierul PSD, Virginel Iordache, a apreciat că bugetul s-a „născut cu forcepsul” şi că acesta va constitui „coloana vertebrală după care se va dezvolta municipiul în 2011”. Potrivit Legii bugetului de stat nr. 286/2011 municipiul Suceava are repartizate de la centru 50,62 milioane lei sume defalcate din TVA. Dintre acestea, 46,34 milioane lei sunt destinate cheltuielilor de personal din învăţământul preuniversitar de stat; 2,311 milioane lei achitării drepturilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizaţiei lunare; 1,55 milioane lei sunt pentru cheltuielile de creşă; 382.830 de lei iau calea serviciilor publice comunitare, iar 26.100 de lei vor fi îndreptate înspre ajutoarele la încălzirea locuinţei cu lemne, cărbune şi combustibili petrolieri sau către beneficiarii de ajutor social. În urma amendamentelor făcute de consilieri, indiferent de coloratura politică, 1,65 de milioane de lei au fost luate de la Fondul de rezervă şi capitolul „Transporturi” şi orientate spre reparaţii la şcoli şi finanţarea unor suplimentară a unor ramuri sportive. Acest lucru a făcut ca bugetul consolidat la Sucevei să fie aprobat într-o deplină concordie, cu unanimitate de voturi. „Acest buget trece cu deplinul al reprezentanţilor tuturor partidelor politice şi eu ţin să-l felicit pe domul primar pentru înţelepciune”, a iterat alesul PNL, Corneliu Vornicu.
• Municipalitatea co-finanţează proiectele cu subvenţii de la bugetul de stat şi fonduri de la Uniunea Europeană
În bugetul municipiului sunt prinse finanţări pentru cele 5 proiecte din cadrul Programului Operaţional Regional(POR) care vor fi materializate începând de anul acesta, precum şi pentru proiectul de reabilitare a Cetăţii de Scaun şi cel privind mijloacele de transport electrice. În 2011, în calitatea sa de membru în Asociaţia de dezvoltare intercomunitară de gestionare a deşeurilor din judeţ, Suceava va contribui, alături de celelalte primării, la finanţarea proiectului de realizarea a sistemului integrat de gestionare a deşeurilor menajere. Primăria va cofinanţa, pe durata a 3 ani, împreună cu alte autorităţi locale, proiectul de extindere şi reabilitare a infrastructurii de apă şi apă uzată. Toate proiectele amintite vor beneficia de subvenţii de la bugetul de stat, dar şi de finanţare de la Uniunea Europeană. În buget au fost incluse şi alocările pentru finalizarea proiectelor finanţate din fonduri structurale ISPA, pentru reabilitarea sistemului de alimentare cu apă, a celui de canalizare şi a staţiei de tratare – epurare a apelor menajere.
• Infrastructura rutieră şi învăţământul vor înghiţi jumătate din bugetul local
În 2011, la partea de cheltuieli a bugetului local, cu ponderea cea mai mare se înscriu capitolul „Transporturi”(inclusiv infrastructura rutieră) - cu 25,79% din total prevederi şi capitolul „Învăţământ” - cu 23,93% din acestea. Autorităţile executive se bucură de doar 3,2% din buget, cheltuielile materiale cu bunurile şi furniturile fiind dimensionate la 75% din cele din anul 2010. Locuinţele, serviciile şi dezvoltarea publică vor avea parte de 13,68% din bugetul local; combustibilii şi energia - de 10,24%; Cultura, recrearea şi religia – de 6,09%; protecţia mediului(salubritatea) – de 3,89%; asigurările şi asistenţa socială – de 3,64%; ordinea publică şi siguranţa naţională – de 2,16%; sănătatea - de 1,34%; serviciile publice de evidenţă a persoanelor - de 0,77%, în timp ce acţiunile generale economice, comerciale şi de muncă vor beneficia de 0,39% din buget. De precizat este şi faptul că datoria publică a municipiului Suceava va înghiţi 4,88% din bugetul local.