Mirela
Elena Adomnicăi, şefa AJOFM
Indemnizaţia
de şomaj tehnic va fi solicită lunar, doar pentru perioada suspendării
contractului de muncă
>Plata se face în contul angajatorului, în cel
mult 30 de zile de la data solicitării, iar angajatorul va achita contribuţiile
aferente indemnizaţiilor şi va face plăţile în contul angajaţilor
Angajatorul, şi nu angajaţii, va
face toate demersurile privind şomajul tehnic şi se va adresa Agenţiei Judeţene
pentru Ocupare Forţei de Muncă Suceava pentru a primi fondurile necesare plăţii
indemnizaţiilor de şomaj tehnic. Precizarea este făcută de directorul executiv
Mirela Elena Adomnicăi, care vine cu lămuriri referitoare la şomajul tehnic şi
etapele de parcurs pentru încasarea indemnizaţiei. Astfel, într-o primă etapă, agenţii
economici vor proceda la suspendarea
contractelor individuale de muncă ale salariaţilor şi operarea corespunzătoare
în REVISAL, după care va fi obţinut certificatului de situaţii de urgenţă emis
de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, cea de a treia etapă fiind solicitarea indemnizaţiei pentru şomaj
tehnic. Începând cu 1 aprilie 2020, pentru perioada 16-31 martie 2020, documentele
menţionate se depun la AJOFM Suceava, la adresa de email suceava@anofm.gov.ro. Conform directorului executiv Mirela Elena
Adomnicăi, indemnizaţia va fi solicită lunar, doar pentru perioada
suspendării contractului de muncă. Plata aferentă indemnizaţiilor, pentru
şomajul tehnic al angajaţilor, se face în contul angajatorului, în cel mult 30 de
zile de la data solicitării, iar angajatorul va achita contribuţiile aferente
indemnizaţiilor şi va face plăţile în contul angajaţilor. OUG 30 din 2020 prevede
că indemnizaţia de şomaj tehnic va fi în
mărime de 75% din salariul de bază brut, dar nu mai mare de 75% din mediul brut
pe economie, adică de 4.072 lei. Indemnizaţia este suportată de bugetul
asigurărilor sociale şi se acordă, într-o primă situaţie, salariaţilor
angajatorului cu activitatea
întreruptă total sau parţial. Firmele cu pricina vor depune, la AJOFM Suceava,
prin email, certificatul de situaţie de urgenţă „tip 1-albastru”, eliberat on
line de Ministerul Economiei, Energiei
şi Mediului de afaceri, cererea tipizată, cât şi lista persoanelor care intră
în şomaj tehnic. În al doilea rând, în cauză sunt şi angajatorii care - în urma
scăderii încasărilor cu 25%, faţă de media primelor două luni ale anului -, îşi
reduc activitatea pe motiv de incapacitate de plată a tuturor salariilor. În
această situaţie, beneficiari de șomaj tehnic sunt cel mult 75% din totalul
salariaţilor. Şi aceşti angajatori vor depune, prin email, la AJOFM, certificatul
de situaţie de urgenţă „tip 2-galben”, cererea tipizată aferentă, precum şi lista persoanelor
care intră în şomaj tehnic.