31 ianuarie 2022

 

Slabe şanse de bilete mai ieftine la călătoria cu autobuzele electrice şi de abonamente gratuite pentru pensionari

>Cauza constă în creşterea tarifelor la energia electrică, dar şi în scumpirea combustibilului pentru autobuzele clasice, costurile respective devenind mult mai mari 

>„Este primul an după Revoluţie, de când sunt primar, în care subvenţia la TPL creşte peste subvenţia la energia termică” declară primarul Ion Lungu

Subvenţia de care transportul în comun de călători din municipiul Suceava va beneficia în anul 2022 va depăşi, în premieră, pe cea cu care este susţinută financiar funcţionarea sistemului centralizat de termificare din reşedinţa de judeţ. Anunţul este făcut de către primarul Ion Lungu, care semnalează că este primul an în care se întâmplă acest lucru. Astfel, în 2022, pentru diferenţa dintre costul real al transportului şi preţul unui bilet de călătorie, din bugetul local urmează a fi achitat către societatea Transport Public Local un total de 15 milioane de lei. Faţă de anul anterior, suma care este orientată către TPL este una semnificativ mai mare, cauza constând în creşterea tarifelor la energia consumată de autobuzele electrice, cât şi în scumpirea combustibilului pentru mijloacele de transport clasice. De cealaltă parte, în contul diferenţei dintre costul real total al energiei termice şi valoarea gigacaloriei facturată consumatorilor casnici, din vistieria municipală, către Bioenergy şi Thermonet, se va plăti o subvenţie de 13 milioane de lei. Potrivit primarului, în conturile firmei din Lunca Sucevei a fost virată deja suma de 10 milioane de lei, bani veniţi de la Guvern, până la sfârşitul sezonului rece Primăria nemaivând vreo obligaţie către Bioenergy. La aceasta se mai adaugă reducerea costului gigacaloriei, ca urmare a diminuării până la 5% a TVA la energia electrică. „Este primul an după Revoluţie, de când sunt primar, în care subvenţia la TPL creşte peste subvenţia la energia termică” a declarat primarul Sucevei. Reamintim că, în pline proceduri de implementare a proiectului european de transport ecologic în municipiul Suceava, edilul-şef Ion Lungu era de părere că achiziţionarea autobuzelor electrice se va resimţi în scăderea costurilor cu combustibilul, ceea ce va face posibilă inclusiv reducerea preţului unei călătorii. Or, această măsură este tot mai puţin realizabilă, liberalizarea pieţei energiei electrice aducând Primăriei facturi care sunt chiar şi duble faţă de anul 2020, spre exemplu. Totodată, pentru pensionari se anunţa acordarea de abonamente gratuite, facilitate condiţionată, însă, de completarea parcului TPL cu autobuzele electrice cu finanţare guvernamentală, dar şi de introducerea sensurilor unice şi a benzii speciale pentru transportul local de călători.