25 august 2021

 La Casa de Pensii

Comisia de expertizare a respins 30 de cereri de pensionare pe motiv de boală

  • Pe fondul creşterii rigurozităţii normelor procedurale şi criteriilor medicale pentru stabilirea gradului de invaliditate, în alte 14  situaţii s-a dispus „depensionarea”

Casa Judeţeană de Pensii Suceava a avut, în primul semestru al anului 2021, „6.736 de cazuri” de expertizare pentru pensii de invaliditate, mai puţine cu 829 comparativ cele dintâi 6 luni ale anului precedent, când înregistrate au fost 7.628 de cazuri. Aşa se evidenţiază într-o informare a instituţiei sucevene, referitoare la activitatea de expertizare medicală, recuperare a capacităţii de muncă şi de încadrare într-un grad de handicap, conform căreia 30 dosare au fost respinse, cifră în scădere faţă de aceeaşi perioadă anului trecut, când nu au fost acceptate 54 de asemenea documentaţii. Pe fondul creşterii gradului de implicare a medicilor experţi în „aplicarea cu rigurozitate a normelor procedurale şi criteriilor medicale pentru stabilirea gradului de invaliditate”, 14 situaţii s-a luat măsura „depensionării”, comparativ cu doar două, în primele 6 luni ale anului 2021. În ceea ce priveşte acestea din urmă cazuri, conform prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii, pensionarii de invaliditate sunt supuşi revizuirii medicale periodice, în funcţie de afecţiune, la intervale cuprinse între 1 an şi 3 ani, până la împlinirea vârstelor standard de pensionare. După fiecare revizuire, medicul expert al asigurărilor sociale emite o nouă decizie medicală asupra capacităţii de muncă, prin care se stabileşte menţinerea în acelaşi grad de invaliditate, încadrarea în alt grad sau redobândirea capacităţii de muncă. În ceea ce priveşte „depensionarea”, aceasta poate surveni inclusiv cererii înaintate de persoana încadrată în grad de invaliditate, pe motiv de îmbunătăţirea stării de sănătate. De precizat este faptul că, pe lângă casele de pensii
funcţionează comisii de verificare a pensionarilor de invaliditate, acestea având în componenţă medici experţi ai asigurărilor sociale. Structurile în cauză au misiunea de a verifica corectitudinea încadrării, din comisie nefăcând parte medicul expert care a efectuat ultima expertiză. Controlată este fundamentarea încadrării în gradul de invaliditate respectiv, pe baza documentelor medicale existente în dosar, în cazurile neconcludente sau insuficient documentate fiind dispusă reexpertizarea.