Primăria Suceava se
împrumută cu 6 milioane de euro de la BCR
- „Există acordul de la Comisia de
Împrumuturi, Primăria Suceava neavând vreun fel de problemă la gradul de
îndatorare, care este de circa 15%” susţine Ion Lungu, primarul
Sucevei
- Conform unei HCL, de cofinanţare locală au nevoie
10 obiective de investiţii, cea mai mare contribuţie fiind plata TVA la proiectul
european de achiziţionare a autobuzelor electrice
Creditul bancar în
valoare de 27,71 de milioane de lei, aproximativ 5,8 milioane de euro, pentru
cofinanţarea proiectelor europene din exerciţiul financiar 2014-2020 a fost
licitat, a declarat ieri, într-o conferinţă de presă, Ion Lungu, primarul
municipiului Suceava. Depusă a fost o singură ofertă, cea din partea Băncii
Comerciale Române (BCR), şeful executivului sucevean exprimându-şi speranţa că
respectivul contract va fi semnat în
timp cât mai scurt. „Sper ca această ofertă să fie eligibilă, să încheiem cât
mai repede acordul de finanţare, în aşa fel încât să ne pregătim pentru
achiziţiile mari, acolo unde este nevoie de aceşti bani. Este vorba despre o
sumă foarte importantă, de circa 6 milioane de euro, care este necesară pentru
achitarea TVA, bani pe care îi vom recupera de la Ministerul de Finanţe, însă
trebuie să îi plătim, în principal atunci când vin autobuzele” reliefează
ocupantul fotoliului administrativ din Areni. De suport financiar local au
nevoie 10 obiective de investiţii, cea mai mare contribuţie fiind la Proiectul
„Sistem integrat de transport public ecologic”, una calculată la 14,67 de
milioane de lei. Conform unei hotărâri a Consiliului Local, ca mărime a
contribuţiei financiare a reşedinţei de judeţ la materializarea proiectelor cu
bani europeni urmează, în ordine descrescătoare, „Achiziţionarea autobuzelor
electrice” prin MDRAP-7,99 de milioane de lei; „Unitatea de învăţământ pentru
preşcolari din zona centrală”-1,99 de milioane de lei şi „Creşterea eficienţei
energetice a clădirii Primăriei”-1,77 de milioane de lei. Pe lista cu
obiectivele de investiţii cofinanţate din creditul care urmează a fi contractat erau încrise, de
asemenea, „Construirea grădiniţei din cartierul Burdujeni”; „Revitalizarea
spaţiului urban”; „Reabilitarea şi echiparea infrastructurii educaţionale a
Colegiului Tehnic “Petru Muşat”; „Îmbunătăţirea infrastructurii educaţionale prin
consolidarea şi modernizarea Colegiului Tehnic de Industrie Alimentară;
„Centrul multifuncţional Iţcani şi „APLICAT-Administraţie Publică Locală
Informatizată şi Accesibilă Tuturor.
- Creditul este unica alternativă, Ministerul Finanţelor neînfiinţând
o linie speciale de creditare, aşa cum au crut primarii
„Noi angajăm aceşti bani, nu este obligatoriu să
îi cheltuim, dar trebuie să avem asigurată partea de cofinanţare, la momentul
implementării efective a proiectelor”, evidenţia Ion Lungu, primarul Sucevei. Potrivit
cerinţelor iniţiale, creditul cu o maturitate de maximum 15 ani ar urma să aibă
o perioadă de graţie de 3 ani, serviciul datoriei publice locale totale fiind
estimat, pentru perioada 2019-2035, la un nivel curent cuprins între 12,12%, în
2019, şi unul maxim de 14,97%, în 2023. Reamintim că Ministerul Finanţelor Publice
nu a venit cu o soluţie în ceea ce priveşte constituirea unei linii speciale de
creditare a primăriilor care au angajate proiecte cu finanţare europeană şi
care sunt obligate să asigure propria contribuţie financiară la implementarea
acestora. În aceste circumstanţe, alternativa este contractarea unui credit
intern. „Există acordul de la Comisia de Împrumuturi, Primăria Suceava neavând
vreun fel de problemă la gradul de îndatorare, care este de circa 15%. Totuşi,
trebuie precizat că aceste credite pentru cofinanţarea proiectelor europene nu
afectează gradul de îndatorare şi nici nu se socoteşte la deficitul bugetului
de la Ministerul de Finanţe, la gradul de împrumut” a explicat Ion Lungu,
primarul Sucevei.