ISJ Suceava semnalează
Deficit major de cadre
didactice la disciplinele matematică, fizică şi informatică
- Printre cauzele neacoperirii posturilor sunt evidenţiate pensionările, nivelul salarizării, condiţiile de muncă, dar şi lipsa specialiştilor
- Impactul deficitului se reflectă în supraîncărcarea personalului existent, precum şi dificultăţi în gestionarea unităţilor de învăţământ
Inspectoratul Şcolar Judeţean
Suceava a prezentat situaţia statistică privind numărul de posturi didactice de
predare din învăţământul preuniversitar de stat, în anul şcolar 2025-2026, finanţate din bugetul de stat, prin Ministerul
Educaţiei, „pentru toate tipurile de unităţi”. Astfel, în judeţul Suceava
totalul poturilor este de 8.290,5 dintre care 5.917 sunt ocupate cu personal
titular în norma de bază; 2.080,5 personal didactic calificat, angajat pe o perioadă
determinată în norma de bază; 248 personal didactic fără studii corespunzătoare
postului, angajat tot pentru o perioadă determinată, cât şi 45 de posturi de
personal didactic încadrat în regim de plată cu ora. ISJ mai prezintă şi situaţia
numerică generală, conform aplicaţiei „Titularizare 2025”, după şedinţele de
repartizare fiind aprobate şi ocupate 2043 de posturi, în timp ce numărul de
posturi rezervate este de 1.767. Pe niveluri, 20 de posturi sunt ocupate în
învăţământul antepreşcolar; 280 în învăţământul preşcolar; 326 în învăţământul primar;
12 în învăţământul primar/gimnazial; 781 în învăţământul gimnazial; 383 în învăţământul
liceal; 83 de posturi în învăţământul profesional; 19 în învăţământul postliceal;
102 în învăţământul special; 29 în cluburi şi palate şi 8 la Centrul Judeţean
de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE). Potrivit unei informări a
Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava, identificate cu deficit major de
personal sunt discipline precum matematica, fizica, informatica şi cea revenind educatorilor-puericultori. Printre
cauzele posibile ale neacoperirii posturilor sunt evidenţiate pensionările,
emigrarea, neatractivitatea postului şi lipsa specialiştilor. În totalul
amintit mai sus, 2.080,5 sunt posturi de cadre didactice calificate, numărul de
cadre didactice necalificate, respectiv de suplinitori cu studii
necorespunzătoare, ajungând la 248 de posturi. „Impactul deficitului se
reflectă în supraîncărcarea personalului existent şi dificultăţi în gestionarea
unităţilor de învăţământ” subliniază sursa citată, în care se menţionează că 3
cadre didactice ajunse la pensionare au cerut menţinerea în activitatea ca
titulari, pentru anul şcolar 2025-2026, în conformitate cu prevederile art. 31
din metodologia-cadru aprobată prin Ordinul ministrului Educaţiei nr. 7045 din
2024. În concluzie, se punctează în informarea citată, printre provocările
cărora ISJ trebuie să le facă faţă se înscriu „slaba atractivitate a carierei
didactice, motivată de nivelul salarizării, condiţiile de muncă şi „presiunea
socială”. Totodată, Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava întâmpină dificultăţi
în acoperirea posturilor din mediul rural şi zonele defavorizate.