07 octombrie 2025

ISJ Suceava semnalează

Deficit major de cadre didactice la disciplinele matematică, fizică şi informatică

  • Printre cauzele neacoperirii posturilor sunt evidenţiate pensionările, nivelul salarizării, condiţiile de muncă, dar şi lipsa specialiştilor
  • Impactul deficitului se reflectă în supraîncărcarea personalului existent, precum şi dificultăţi în gestionarea unităţilor de învăţământ

Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava a prezentat situaţia statistică privind numărul de posturi didactice de predare din învăţământul preuniversitar de stat, în anul şcolar 2025-2026,  finanţate din bugetul de stat, prin Ministerul Educaţiei, „pentru toate tipurile de unităţi”. Astfel, în judeţul Suceava totalul poturilor este de 8.290,5 dintre care 5.917 sunt ocupate cu personal titular în norma de bază; 2.080,5 personal didactic calificat, angajat pe o perioadă determinată în norma de bază; 248 personal didactic fără studii corespunzătoare postului, angajat tot pentru o perioadă determinată, cât şi 45 de posturi de personal didactic încadrat în regim de plată cu ora. ISJ mai prezintă şi situaţia numerică generală, conform aplicaţiei „Titularizare 2025”, după şedinţele de repartizare fiind aprobate şi ocupate 2043 de posturi, în timp ce numărul de posturi rezervate este de 1.767. Pe niveluri, 20 de posturi sunt ocupate în învăţământul antepreşcolar; 280 în învăţământul preşcolar; 326 în învăţământul primar; 12 în învăţământul primar/gimnazial; 781 în învăţământul gimnazial; 383 în învăţământul liceal; 83 de posturi în învăţământul profesional; 19 în învăţământul postliceal; 102 în învăţământul special; 29 în cluburi şi palate şi 8 la Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE). Potrivit unei informări a Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava, identificate cu deficit major de personal sunt discipline precum matematica, fizica, informatica şi cea  revenind educatorilor-puericultori. Printre cauzele posibile ale neacoperirii posturilor sunt evidenţiate pensionările, emigrarea, neatractivitatea postului şi lipsa specialiştilor. În totalul amintit mai sus, 2.080,5 sunt posturi de cadre didactice calificate, numărul de cadre didactice necalificate, respectiv de suplinitori cu studii necorespunzătoare, ajungând la 248 de posturi. „Impactul deficitului se reflectă în supraîncărcarea personalului existent şi dificultăţi în gestionarea unităţilor de învăţământ” subliniază sursa citată, în care se menţionează că 3 cadre didactice ajunse la pensionare au cerut menţinerea în activitatea ca titulari, pentru anul şcolar 2025-2026, în conformitate cu prevederile art. 31 din metodologia-cadru aprobată prin Ordinul ministrului Educaţiei nr. 7045 din 2024. În concluzie, se punctează în informarea citată, printre provocările cărora ISJ trebuie să le facă faţă se înscriu „slaba atractivitate a carierei didactice, motivată de nivelul salarizării, condiţiile de muncă şi „presiunea socială”. Totodată, Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava întâmpină dificultăţi în acoperirea posturilor din mediul rural şi zonele defavorizate.