03 octombrie 2025

În judeţul Suceava

În anul şcolar 2024-2025, 167 de elevi suceveni, consideraţi în situaţie de abandon şcolar

  • Rata abandonului şcolar (INS) a fost de 0,086% în învăţământul primar, 0,23% în învăţământul gimnazial, 0,51% în învăţământul liceal de zi şi de 1,15% în învăţământul profesional

Abandonul şcolar reprezintă conduita de evaziune definitivă care constă în încetarea frecventării şcolii şi părăsirea sistemului instructiv-educativ, se arată într-o informare a Inspectoratului Şcolar Judeţean Suceava, în care se menţionează că acesta este precedată de absenteism, elevului fiindu-i „din ce în ce mai greu să revină la îndatoririle avute mai înainte”. În conformitate cu analiza prezentată de ISJ în şedinţa Colegiului prefectural, în anul şcolar 2024-2025, în judeţul Suceava au părăsit băncile şcolii un total de 378 de elevi, dintre care 153 din  învăţământul primar, 106 din învăţământul gimnazial, 103 din învăţământul liceal de zi şi 16 din învăţământul profesional. De-a lungul aceleiaşi perioade de referinţă, înregistraţi au fost 331 de „elevi veniţi”, respectiv 135 în şcoli primare, 96 în şcoli gimnaziale, 86 în licee şi 14 în şcoli profesionale. În consecinţă, la încheierea anului şcolar 2024-2025, în judeţul Suceava, în sistemul de învăţământ preuniversitar erau cuprinşi 87.465 de elevi, comparativ cu 87.708 la debutul anului, adică cu 243 de elevi în minus. Astfel, numărul elevilor s-a diminuat cu 31 în învăţământul primar, 66 în învăţământul gimnazial, 105 în învăţământul liceal de zi şi cu 41 în învăţământul profesional. Totuşi, potrivit metodologiei de calcul şi analizei Inspectoratului Şcolar Judeţean, retraşi, respectiv în situaţie de abandon sunt consideraţi 167 de elevi, 13 din învăţământul primar, 56 din învăţământul gimnazial, 59 din învăţământul liceal de zi şi 39 din învăţământul profesional. Rata abandonului şcolar reprezintă diferenţa dintre numărul elevilor înscrişi la în noul an şcolar şi cel al elevilor aflaţi în evidenţă la încheiere acestuia, „exprimată ca raport procentual faţă de numărul elevilor înscrişi la începutul anului, conform Institutului Naţional de Statistică”. Drept urmare, în anul şcolar 2024-2025, în judeţul Suceava, rata abandonului şcolar (INS) a fost de 0,086% în învăţământul primar, 0,23% în învăţământul gimnazial, 0,51% în învăţământul liceal de zi şi de 1,15% în învăţământul profesional. Printre factorii care favorizează  abandonului sunt şcolile aflate în zone defavorizate, cu lipsă de oportunităţi socio-profesionale; sărăcia comunităţilor; lipsa interesului pentru şcoală; mediul socio-cultural de provenienţă; atitudinea familiei în raport cu şcoala; climatul familial; plecarea părinţilor la muncă în străinătate; sistemul de valori al elevului; relaţionarea cu cadrele didactice şi presiunea grupului de prieteni. Legea învăţământului preuniversitar nr. 168 din 2023 defineşte abandonul şcolar ca fiind „încetarea frecventării învăţământului obligatoriu de către un beneficiar primar al educaţiei, demonstrată prin absenţe nemotivate care au conduse la imposibilitatea finalizării a 2 ani succesivi”.