Pentru sucevenii care primesc
pensii în străinătate
Certificatul de viaţă trebuie trimis
semestrial la Casa de Pensii 
- Dovada este obligatorie, existând cazuri în care o persoană a încasat dreptul pentru pensionarul decedat
- Lipsa certificatului atrage neplata pensiei, la retrimitere acestuia reluarea făcându-se de la momentul suspendării
- Din 2025, şi în anii care vin, urmează „avalanşa de pensionări în cazul sucevenilor plecaţi la muncă în anii 90”
Casa Judeţeană de Pensii Suceava informează că „în cazul beneficiarilor de pensii, stabiliţi în străinătate”, certificatul de viaţă se transmite semestrial, din proprie iniţiativă până cel târziu la datele de 31 martie şi 30 septembrie. „Pentru pensionarii care primesc pensia în străinătate, termenul limită de prezentare a certificatului de viaţă este 30 septembrie, document care poate fi descărcat de pe site-ul Casei Judeţene de Pensii. Cu acesta beneficiarul merge la o instituţie din străinătate, în oraşul care locuieşte, la primărie, direcţia muncii, poliţie sau spital, care face un tabel confirmând că solicitantul este în viaţă, îl trimite Casei, iar în baza acestei dovezi noi plătim pensia. Aceasta deoarece mai există situaţii în care o persoană a decedat, a dispărut, iar pensia a fost încasată de către altcineva, şi este păcat, pentru că statul român plăteşte un drept necuvenit” subliniază directorul executiv Constantin Boliacu. Şeful CJP spune că, în august, Luna Diasporei, la ghişee s-a înregistrat un aflux mare de persoane, din 2025 şi în anii care vin urmează „avalanşa de pensionări în cazul sucevenilor plecaţi la muncă în anii 90”. „Dacă în urma cu 7 ani nu era un salariat special desemnat pentru această activitate, acum avem organizat compartiment pentru pensii internaţionale, cu 3 angajaţi. Aceştia au fost instruiţi să aibă o atitudine civilizată cu persoanele din străinătate, pentru că sunt cetăţenii judeţului nostru şi, obligatoriu, trebuie să îi îndrumăm şi să-i ajutăm” a spus Constantin Boliacu, accentuând că „neprezentarea certificatului atrage suspendarea plăţii pensiei”. Totuşi, în situaţia revenirii, „reluarea plăţii se va face de la data suspendării, după transmiterea certificatului de viaţă”. Anul acesta Casa Judeţeană de Pensii a emis aproximativ 600 de decizii comunitare cu stagiile realizate, pentru solicitanţi cu care au achitat contribuţii de asigurări sociale, atât în România, cât şi în străinătate. De asemenea, CJP a înregistrat 366 de cereri de acordare a pensiilor pentru suceveni din străinătate şi 370 de confirmări a vechimii în muncă realizată în alte state. Totodată, de la Casa Judeţeană de Pensii, peste 300 de confirmări de vechime în muncă au fost trimise în statele membre UE. „Dacă lucrează în statele UE şi cele ale Spaţiului Economic European, care au semnat protocolul pentru pensii, sucevenii pot să vină în România cu dovada vechimii sau să o prezinte în străinătate pe cea adunată în ţară, pentru a i se deschide dreptul de pensie. În cazul celor care sunt în străinătate, este vorba doar despre numărul de ani contributivi din România, mărimea pensiei urmând a fi stabilită în statul în care s-a muncit” a explicat Constantin Boliacu directorul executiv al Casei de Pensii Suceava.

 
