Primele 37 de autobuze electrice pentru transportul
metropolitan de călători ar putea fi furnizate în primăvara lui 2024
> Beneficiar este parteneriatul dintre municipiul
Suceava, oraşul Salcea şi comunele Adâncata, Moara, Pătrăuţi, Şcheia, Ipoteşti,
Bosanci şi Mitocu Dragomirnei, localităţi membre ale ZUF
> „Rămân optimist că vom merge pe o foaie de
parcurs normală şi primele autobuze vor veni în primăvara anului viitor, iar
restul în toamnă” a declarat Ion Lungu, primarul Sucevei
Se conturează proiectul transportului metropolitan cu
două componente de finanţare, respectiv din Planul Naţional de Recuperare şi
Rezilienţă (PNRR) şi Programul Operaţional Regional Programul Operaţional
Regional (POR NE) 2021-2027. Aşa informează Ion Lungu, primarul municipiului
Suceava, conform căruia, în primul caz, scoasă la licitaţie este achiziţionarea
a 50 de autobuze electrice, dintre care 18 mici şi 32 mici, în timp ce în cel
de-al doilea prevăzute sunt furnizarea a încă 15 autobuze electrice, cât şi
construirea unei noi autobaze. Per total, conform studiului întocmit, pentru
transportul metropolitan în trafic vor fi 65 de autobuze electrice, în speţă 18
mari şi 47 mici. Pe cea dintâi componentă - dacă procedurilor decurg fără
poticneli -, prima tranşă de 37 de autobuze electrice ar urma să ajungă la
Suceava în primăvara anului 2024. „Având loc licitaţia, s-au făcut foarte multe
clarificări, suntem în faza de deliberare şi estimăm că cei de la achiziţiile
publice s-ar putea pronunţa, în privinţa furnizorului, la începutul lunii
octombrie. Dacă totul merge bine, în măsura în care nu sunt contestaţii, vom
putea semna contractul în luna octombrie. Conform caietului de sarcini, un
număr de 37 autobuze vor veni în termen de 6 luni, adică în primăvară, iar
altele 13, în tomna anului viitor” arată Ion Lungu, şeful municipalităţii
sucevene. Cu finanţare nerambursabilă europeană, furnizate ar urma să fie 73 de
staţii de încărcare a acumulatorilor electrici, respectiv 65 de staţii standard
(45 în Suceava, la sediul autobazei), 6 staţii standard în oraşul Salcea şi
câte două staţii în fiecare comună. Celelalte 8 staţii de încărcare rapidă vor
fi montate câte una în fiecare dintre cele 8 localităţi partenere ale Sucevei
în cadrul Zonei Urbane Funcţionale. La sediul societăţii comerciale Transport
Public Local (TPL) înfiinţat şi dotat va fi un dispecerat public, staţii de
îmbarcare-debarcare a călătorilor fiind amenajate, la fel, în localităţile din
zona metropolitană. Pentru cele 50+15 autobuze electrice, funcţional va fi
sistemul de e-ticketing, dar şi sistemul de supraveghere video. „Suntem în faza
de emitere a autorizaţiei de construire pentru platforma autobazei, pe care vor
fi montate cele 45 de staţii de încărcare acumulatorilor electrici, câteva
dintre localităţi trebuind, de asemenea, să dea autorizaţii pentru staţiile de
încărcare rapidă de pe traseu.
Rămân optimist că vom merge pe o foaie de
parcurs normală şi primele autobuze vor veni în primăvara anului viitor, iar
restul în toamnă” a punctat Ion Lungu, primarul municipiului Suceava. Beneficiare
ale celor două componente ale proiectului parteneriatul dintre municipiul
Suceava, oraşul Salcea şi comunele Adâncata, Moara, Pătrăuţi, Şcheia, Ipoteşti,
Bosanci şi Mitocu Dragomirnei, localităţi membre ale Zonei Urbane Funcţionale
(ZUF). Reamintim că Primăria Suceava a lansat licitaţia aferentă etapei I a
proiectului, acesta prevăzând achiziţionarea a 50 de autobuze electrice
destinate Zonei Urbane Funcţionale. Valoarea contractului este de 105,417
milioane de lei, adică aproximativ 21 de milioane de euro. În proiectul
finanţat în cadrul Planului Naţional de Recuperare şi Rezilienţă (PNRR) sunt
incluse două loturi, unul de 18 autobuze electrice mari, în valoare de 56,17
milioane de lei, respectiv un altul în valoare de 32 de autobuze electrice
mici, în valoare de 49,49 de milioane de lei. Proiectul „Sistem de transport
ecologic metropolitan, etapa a II-a”, care ar urma să obţină finanţare în
cadrul Programului Regional Regional Nord-Est 2021-2027, are o valoarea totală estimată
la 86,50 de milioane de lei, inclusiv TVA. Printre altele, vizate sunt
amenajarea unei autobaze la sediul TPL de pe strada Traian Vuia, achiziţionarea
a 15 autobuze electrice cu sistem de numărare a călătorilor, a sistemului de
e-ticketing, sistemului de supraveghere video, sistemului audio şi sistemului
de informare cu panouri matriceale. De asemenea, în localităţile amintite
montate vor fi 15 staţii de alimentare a acumulatorilor, prevăzute în proiect
fiind inclusiv amenajarea a 8 staţii de transport, amplasarea a 8 automate de
vânzare a titlurilor de călătorie, cât şi construirea unui dispecerat public.