Prevederile legale stufoase descurajează pe proprietarii de maşini vechi care puteau fi casate prin Programul Rabla local
> Iniţial aproximativ 800 de suceveni se
înscriseseră pe lista provizorie de la Primărie, însă dintre aceştia numai 385
au depus cereri la AFM
> „Mă bucuram dacă erau 1.000 de cereri din
Suceava, pentru că, astfel, mai scăpam de rable, mai aeriseam oraşul” a spune
primarul Ion Lungu
S-a prelungit Programul rabla local până pe data de 29 septembrie 2023 sau „până la epuizarea bugetului”, anunţă Ion Lungu, primarul municipiului Suceava. Autorităţile administraţiei publice municipale au solicitat finanţare pentru 1.000 de autovehicule, totalul necesar derulării Programului de casare a autovehiculelor mai vechi de 15 ani fiind de 3 milioane de lei, adică 2,4 de milioane de lei de la Administraţia Fondului de Mediu şi 600.000 de lei din bugetul local. „Am prevăzut 1.000 de maşini, dar din păcate, deocamdată, în Suceava sunt înscrise numai 385 de persoane. Noi am avut o listă cu 800 de persoane, dar când au venit condiţiile din lege, cu vechimea, cele legate de sistemul euro şi vizând doar pe proprietari de 5 ani de zile ai maşnii, mulţi nu au mai depus cereri la Administraţia Fondului de Mediu. Aşteptăm data de 29 septembrie, să aflăm oficial câte solicitări sunt la AFM, după care vom intra în procedură internă, la Primărie” reliefează şeful executivului din Areni. Programul „Rabla local” prevede acordarea, către proprietarii de „rable”, a unui stimulent de casare în valoare de 3.000 de lei, dintre care 2.400 de lei de la Administraţia Fondului pentru Mediu şi 600 de lei din bugetul local. Lungu spune că banii neutilizaţi în Programul Rabla local ar urma să fie orientaţi înspre alte activităţi, însă „acest lucru nu bucură pe nimeni”. „În primul rând suntem obligaţi să reducem cheltuielile pe partea de bunuri şi servicii, conform prevederilor prin care guvernul îşi angajează răspunderea în Parlament. Aşteptăm noile măsuri şi vom avea o discuţiei globală pe buget. Dar, mă bucuram dacă erau 1.000 de cereri din Suceava şi, astfel, mai scăpam de rable, mai aeriseam oraşul. La început, oamenii au primit informaţia brută, că Primăria dă 3.000 de lei, însă părerea mea este că au făcut o legislaţie un pic cam stufoasă, cei de la Administraţia Fondului pentru Mediu. Dar, unde-i lege nu-i tocmeală” a declarat Ion Lungu, primarul Sucevei. Reamintim că persoana fizică care vrea să intre în Program trebuie să aibă domiciliul în municipiul reşedinţă, să fie proprietar al unui autovehicul uzat înmatriculat de cel puţin 5 ani, iar maşina să se afle în evidenţele fiscale din Suceava. De asemenea, solicitantul nu va avea datorii către bugetul de stat şi bugetul local, nu va mai fi beneficiat de finanţări din programe similare şi nu va fi fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului. Titularul cererii de înscriere în Program va preda spre casare şi va radia din circulaţie şi din evidenţele fiscale autovehiculul uzat pentru care solicită stimulent pentru casare. Totodată, acesta se va angaja că nu va achiziţiona un autoturism cu normă de poluare euro 5 și/sau inferioară, în termen de 3 ani de la primirea stimulentului. Autovehicul uzat trebuie aibă o vechime mai mare sau egală cu 15 ani de la data fabricaţie, norma de poluare euro3 și/sau inferioară şi, de asemenea, să conţină echipamentele esenţiale, respectiv motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, şasiu, echipamente electronice şi dispozitive catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricaţie.