21 iunie 2025

 Consiliul Judeţean Suceava

Parteneriat cu CNAIR pentru proiectarea şi execuţia variantei de ocolire de la Gura Humorului

> Prima etapă constă în executarea sensului de mers Păltinoasa-Frasin, ca drum naţional de 13,4 metri lăţime, cu două benzi, cu trepte de înfrăţire şi bretele de acces în DN 17

> „Aglomerările în trafic se resimt în apropierea oraşului Gura Humorului, pentru care realizarea unei variante de ocolire a devenit o prioritate” arată Gheorghe Şoldan, şeful CJ

Un acord de parteneriat între Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, CNAIR şi Consiliul Judeţean Suceava ar urma să fie încheiat în vederea derulării Etapei I, de proiectare şi execuţie, a Variantei ocolitoare a oraşului Gura Humorului. Un proiect de hotărâre în acest sens va fi supus aprobării deliberativului judeţean în şedinţa ordinară a lunii iunie, acesta după ce indicatorii tehnico-economici au fost statuaţi, în plenul aleşilor, prin HCJ nr. 40 din 2024. Valoarea obiectivului de investiţii - cu lucrări pe 10,14 km - a fost estimată la 2,69 de miliarde de lei, finanţare care urma a fi atrasă fonduri externe nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027, cât şi de la bugetul de stat.  Însă, „în contextul valorilor rezultate din studiul de fezabilitate” - unele mari -,  până la această nu a fost încă identificată” o sursă de finanţare  a proiectării şi execuţiei. Drept urmare, Consiliul Judeţean a propus CNAIR „fragmentarea soluţiei tehnice”, etapa I constând în executarea sensului de mers Păltinoasa-Frasin, ca drum naţional de 13,4 metri lăţime, cu două benzi, cu trepte de înfrăţire şi bretele de acces în DN 17. Etapa a II-a, Frasin-Păltinoasa, respectiv cea de realizare a nodurilor rutiere de conexiune cu DN 17, „dublarea viaductului şi podurilor” fiind posibil susţinută financiar „prin alte program de finanţare, eligibil după anul 2027”. 
Potrivit raportului la proiectul de hotărâre propus analizării, acest fapt ar permite integrarea variantei de ocolire a oraşului Gura Humorului „în cadrul drumului de mare viteză Baia Mare –Suceava, Lotul 3 Vatra Dornei - Suceava”. Conform proiectului acordului de parteneriat, CNAIR îi revin, între altele, exproprierea pentru utilitate publică, derularea procesului de accesare a finanţării nerambursabile şi derularea procesului de rambursare a finanţării. Printre atribuţiile principalele ale Consiliului Judeţean în parteneriat se numără contractarea serviciilor de realizare a auditului de siguranţă, întocmirea documentaţiilor cadastrale, obţinerea avizelor şi acordurilor, derularea procedurilor de achiziţie pentru contractarea serviciilor de supervizare, proiectare şi execuţie lucrări etc. „Pe drumul naţional DN 17 se înregistrează valori de trafic rutier foarte mari, fapt care conduce creşterea duratei călătoriei şi diminuarea siguranţei circulaţiei. Aglomerările în trafic se resimt în apropierea oraşului Gura Humorului, oraş pentru care realizarea unei variante de ocolire a devenit o prioritate” se evidenţiază în referatul de aprobare a proiectului de hotărâre, semnat de Gheorghe Şoldan, preşedintele Consiliului Judeţean.