·
"Vom
face verificări (...), întrucât, la un anumit domiciliu am avut surpriza ca la
o doamnă cu handicap să fie angajate două tinere" a declarat primarul
Ion Lungu, precizând că unii asistenţi îşi fac mutaţie în Suceava, doar pentru
salariu sigur şi tichete de vacanţă
·
Problema a
devenit presantă după ce statul a dat plata respectivelor drepturi în sarcina
autorităţilor locale, unele primării având tot atâţia asistenţi personali câţi
lucrători în aparatul propriu
·
În Suceava
există 762 de salariaţi ai aparatului propriu şi circa 400 de îngrijitori ai
persoanelor cu handicap grav, tichetele de vacanţă fiind acordate deja pentru
jumătate din totalul acestora
Funcţionarii publici, angajaţii contractuali şi asistenţii personali ai
persoanelor cu dizabilităţi primesc şi anul acesta tichete de vacanţă plătite
din bugetul municipiului Suceava. Primarul Ion Lungu a declarat că, până la
această dată, au fost procurate şi achitate vouchere pentru circa 50% din
personalul executivului şi cel al instituţiilor subordonate, pentru ceilalţi
distribuirea având loc în perioada următoare. "Este vorba despre o sumă
destul de mare, una de 1,7 milioane de lei. Jumătate din tichete le-am
distribuit, facturile către emitenţi le-am plătit, mai avem încă două facturi,
iar în zile următoare le vom da la toată lumea, deşi nu este simplu" a
declarat şeful municipalităţii, adăugând că beneficiarii au fost cei din
aparatul de specialitate al executivului, la restul lucrătorilor respectivele
"recompense financiare" urmând a fi ajunge în cel mult două
săptămâni. Lungu spune că au parte de tichete de vacanţă inclusiv asistenţilor
personali ai persoanelor cu handicap grav, suportarea acestora din bugetul
local ridicând probleme, mai ales în oraşe cu mai mici şi cu număr mare de
beneficiari din categoria celor amintiţi. "Este o problemă delicată, pe
care primarii au ridicat-o şi la şedinţa Asociaţiei Municipiilor din România,
solicitând premierului Viorica Dăncilă modificarea legislaţiei în domeniul
social. Aceasta deoarece există oraşe în care numărul de asistenţi este egal cu
numărul de angajaţi de la primărie. În Suceava sunt mai puţini, la 762 de
salariaţi, existând aproximativ 400 de asistenţi personali ai persoanelor cu
handicap grav, însă numărul acestora din urmă creşte pe zi ce trece" a
evidenţiat şeful executivului sucevean. Primarul Sucevei crede că trebuie manifestată o mai mare exigenţă în procedura
de desemnare a asistenţilor în cauză, angajarea acestora trebuind să se facă
pentru situaţii cu adevărat grave şi în care chiar este necesară această formă
de protecţie socială. Aspectul a devenit presant după ce plata salariilor
asistenţilor personali a fost trecută din sarcina Guvernului în cea a bugetelor
locale. "Mulţi vin de la ţară, îşi fac domiciliul flotant în reşedinţa de
judeţ, în ideea că există bani mai mulţi. Primarii din alte localităţi îi
trimit la oraş, se prezintă la comisia de la Prefectură, în care noi nu suntem
parte şi, astfel, ne trezim în faţa faptului împlinit. Atât timp cât banii
veneau în proporţie de 90% de la bugetul de stat, nu prea ne interesa cât de
mulţi sunt, însă, în după ce trebuie plătite 100% din bugetului municipiului,
lucrurile s-au schimbat. Vom face verificări, anchete sociale la faţa locului,
să vedem dacă îi găsim, întrucât, la un anumit domiciliu am avut surpriza ca la o doamnă cu handicap să fie angajate
două tinere care să o îngrijească. Există şi anomalii de felul acesta" a
explicat Ion Lungu, primarul municipiului Suceava.