Schimbări radicale în traficul
auto din municipiul Suceava
> Esenţială este înfiinţarea
sensului unic „cu trafic bidirecţional” pentru transportul public de călători,
pe inelul Bulevardul 1 Decembrie-Bulevardul 1 Mai-strada Ştefan cel Mare-strada
Ana Ipătescu-strada Petru Rareş-strada Vasile Alecsandri-strada Mihai
Eminescu-strada Mărăşeşti-Bulevardul George Enescu-Calea Obcinelor
Proiectul Sistem integrat de management şi modelare urbană destinat
fluidizării traficului şi îmbunătăţirii calităţii vieţii a fost admis la finanţare pe 17 mai 2024, în
urma evaluării de către Autoritatea de management pentru Programul Regional
Nord-Est 2021-2027. Valoarea totală a proiectului este de 120,792 de milioane
de lei cu termen de implementare de 31 de luni, începând de la momentul semnării
contractului de finanţarea. Municipiului Suceava îi revine o participare financiară
de 78,921 de milioane de lei, cheltuielile legate de proiect fiind supuse
aprobării plenului Consiliul Local, în şedinţa ordinară din această săptămână. Potrivit
propunerii legislative a primarului Ion Lungu şi viceprimarului Lucian
Harşovschi, obiectivul general al proiectului Sistem integrat de management şi
modelare urbană constă în „implementarea unor schimbări radicale în ceea ce
priveşte modul de abordare a mobilităţii urbane”. Documentaţia tehnico-economică prevede, în
principal, înfiinţarea sensului unic cu trafic bidirecţional pentru transportul
public de călători, pe inelul Bulevardul 1 Decembrie-Bulevardul 1 Mai-strada
Ştefan cel Mare-strada Ana Ipătescu-strada Petru Rareş-strada Vasile
Alecsandri-strada Mihai Eminescu-strada Mărăşeşti-Bulevardul George
Enescu-Calea Obcinelor. În ceea ce priveşte îmbunătăţirea infrastructurii,
carosabilul va fi frezat şi refăcut cu covor asfaltic de 4 centimetri.
Intersecţiile axului principal cu străzile amintite vor fi modernizate,
amenajate urmând a fi benzi de stocaj şi de inserţie în trafic. Relevantă este
realizarea benzilor unice dedicate mijloacelor de transport în comun de
călători, respectiv utilizarea „mai intensă” a acestora din urmă „în
detrimentul autoturismelor proprietate personală”, prin „promovarea de programe
educative de informare şi motivare a populaţiei”. „Transportul în comun,
alternativă la folosirea autovehiculelor personale, este un factor care
contribuie la fluidizarea traficului. Acesta va fi prevăzut cu circulaţie în
ambele sensuri, având bandă dedicată, în sens invers circulaţiei autovehiculelor”
se arată în referatul de aprobare a proiectului de hotărâre de pe ordinea de zi
a şedinţei legislativului sucevean. Sistemul de management al traficului,
„prioritizând” mijloacele de transport în comun, include sistemul de
supraveghere video cu detectare automată a numerelor de pe plăcuţele de
înmatriculare ale autovehiculelor, de identificare a incidentelor din trafic, a
vitezei şi trecerii pe culoarea roşie a semaforului. Astfel, cu ajutorul
senzorilor de pe traseu situaţia reală a traficului va fi transmisă, în timp
util, Centrului de comandă şi control care va fi amenajat în parcarea subterană
din Piaţa 22 decembrie. Pentru optimizarea traficului în undă verde, trecerile
de pietoni vor fi semaforizate inteligent, în vederea asigurării mobilităţii
alternative prevăzut fiind şi un sistem bike-sharing.