11 august 2020


La Casa de Pensii
Comisia de expertizare a respins 54 de cereri de pensionare pe motiv de boală
  • În alte două situaţii s-a dispus „depensionarea”

Casa Judeţeană de Pensii Suceava a înregistrat, doar în primele 6 luni din 2020, „7.628 de cazuri” de expertizare pentru pensii de invaliditate şi concedii medicale. Aşa se arată într-o informare a instituţiei sucevene, referitoare la activitatea de expertiză medicală, recuperare a capacităţii de muncă şi de încadrare într-un grad de handicap, potrivit căreia 54 dosare au fost respinse, iar în altele două situaţii s-a luat măsura „depensionării”. În ceea ce priveşte acestea de pe urmă situaţii, conform prevederilor Legii nr. 263/2010, privind sistemul unitar de pensii, pensionarii de invaliditate sunt supuşi revizuirii medicale periodice, în funcţie de afecţiune, la intervale cuprinse între 1 an şi 3 ani, până la împlinirea vârstelor standard de pensionare. După fiecare revizuire, medicul expert al asigurărilor sociale emite o nouă decizie medicală asupra capacităţii de muncă, prin care se stabileşte menţinerea în acelaşi grad de invaliditate, încadrarea în alt grad sau redobândirea capacităţii de muncă. În ceea ce priveşte „depensionarea”, aceasta poate surveni inclusiv cererii înaintate de persoana încadrată în grad de invaliditate, pe motiv de îmbunătăţirea stării de sănătate. De precizat este faptul că, pe lângă casele de pensii funcţionează comisii de verificare a pensionarilor de invaliditate, acestea având în componenţă medici experţi ai asigurărilor sociale. Structurile în cauză au misiunea de a verifica corectitudinea încadrării, din comisie nefăcând parte medicul expert care a efectuat ultima expertiză. Controlată este fundamentarea încadrării în gradul de invaliditate respectiv, pe baza documentelor medicale existente în dosar, în cazurile neconcludente sau insuficient documentate fiind dispusă reexpertizarea. Începând cu 15 mai 2020, pensionarii de invaliditate, al căror termen de revizuire a fost prevăzut la o dată din interiorul perioadei stării de urgenţă, au putut transmite documentele medicale emise de la ultima revizuire, precum şi programul de recuperare prescris prin poşta electronică, la Casa de Pensii, cât şi medicilor din comisiile de expertizare, pe adresele de e-mail ale acestora. În starea de urgenţă determinată de COVID-19, acordarea drepturilor respective a fost prelungită prin lege.