La Casa de Pensii
Comisia de expertizare
a respins 54 de cereri de pensionare pe motiv de boală
- În alte două situaţii s-a dispus „depensionarea”
Casa Judeţeană de Pensii Suceava a înregistrat, doar în
primele 6 luni din 2020, „7.628 de cazuri” de expertizare pentru pensii de
invaliditate şi concedii medicale. Aşa se arată într-o informare a instituţiei
sucevene, referitoare la activitatea de expertiză medicală, recuperare a
capacităţii de muncă şi de încadrare într-un grad de handicap, potrivit căreia
54 dosare au fost respinse, iar în altele două situaţii s-a luat măsura
„depensionării”. În ceea ce priveşte acestea de pe urmă situaţii, conform
prevederilor Legii nr. 263/2010, privind sistemul unitar de pensii, pensionarii
de invaliditate sunt supuşi revizuirii medicale periodice, în funcţie de
afecţiune, la intervale cuprinse între 1 an şi 3 ani, până la împlinirea
vârstelor standard de pensionare. După fiecare revizuire, medicul expert al
asigurărilor sociale emite o nouă decizie medicală asupra capacităţii de muncă,
prin care se stabileşte menţinerea în acelaşi grad de invaliditate, încadrarea
în alt grad sau redobândirea capacităţii de muncă. În ceea ce priveşte „depensionarea”,
aceasta poate surveni inclusiv cererii înaintate de persoana încadrată în grad
de invaliditate, pe motiv de îmbunătăţirea stării de sănătate. De precizat este
faptul că, pe lângă casele de pensii funcţionează
comisii de verificare a pensionarilor de invaliditate, acestea având în
componenţă medici experţi ai asigurărilor sociale. Structurile în cauză au
misiunea de a verifica corectitudinea încadrării, din comisie nefăcând parte
medicul expert care a efectuat ultima expertiză. Controlată este fundamentarea
încadrării în gradul de invaliditate respectiv, pe baza documentelor medicale
existente în dosar, în cazurile neconcludente sau insuficient documentate fiind
dispusă reexpertizarea. Începând cu 15 mai 2020, pensionarii de invaliditate,
al căror termen de revizuire a fost prevăzut la o dată din interiorul perioadei
stării de urgenţă, au putut transmite documentele medicale emise de la ultima
revizuire, precum şi programul de recuperare prescris prin poşta electronică, la
Casa de Pensii, cât şi medicilor din comisiile de expertizare, pe adresele de
e-mail ale acestora. În starea de urgenţă determinată de COVID-19, acordarea
drepturilor respective a fost prelungită prin lege.